Fra neste år gjelder i hvert fall den nye forskriften for sykepleierutdanning. Marianne Giske Holvik syns derfor det er på sin plass å diskutere: Hva skal studentene egentlig lære under utdanningen?
Holvik er høyskolelektor på VID vitenskapelige høgskole i Bergen.
Hva må studentene gjennom for å få håndlaget?
Filmvisningen og debatten foregikk på hovedbiblioteket i Bergen 2. oktober.
I dokumentarfilmen «Each and every moment» drilles franske sykepleiestudenter i prosedyrer. De strever, de har det gøy sammen, og de klandrer seg selv for ikke å være gode nok.
BERØRTE: Pasientene gjør inntrykk på studentene. Under evalueringen av praksis får de hjelp til å bearbeide følelser. Bildet er fra filmen «Each and every moment». (Foto: Marit Fonn)
- Regissøren ville vise alt studentene må gjennom før de får det håndlaget de trenger. Filmen var en appetittvekker for å få i gang en samtale om utdanningen, sier Marianne Giske Holvik.
Åtte debattanter, både fra utdanningen og helsetjenestene, deltok.
(Se hva noen av dem sa nederst i saken)
Les om filmen og norske studenters reaksjon:Etterlyser lærere med fersk sykepleieerfaring
- Sykepleierne ute vet best
Hvis utdanningen skal fornye seg, må hva da ut? Spørsmålet forble ubesvart i debatten.
- Hvordan tolker du det?
- Som et uttrykk for at vi ikke er kommet langt nok i prosessen til å kunne si noe om det. Fagplanene er fortsatt under utarbeiding, sier Holvik.
Hun spør seg om samfunnsoppdraget til sykepleierne er tydelig nok.
- Hva mener du er samfunnsoppdraget?
- Jeg kan ikke sitte på mitt kontor og bestemme hva det er, heller ikke de i departementene. Det er sykepleierne ute som kjenner på behovene i samfunnet. Vi kan pakke det inn i fine begreper, som omsorg og relasjoner, men hva skjer faktisk der ute? Det vil jeg vite