AddToAny

Her bygger de en bybuss som sikrer føreren. Snart skal de rulle på norske veier

Her bygger de en bybuss som sikrer føreren. Snart skal de rulle på norske veier
Siden 2012 har fem bussførere mistet livet på jobb i kollisjoner helt ned mot 30 kilometer i timen. Med disse nye bussene kan slike ulykker bli historie.
Inntil nå har dette vært umulig. Politisk vilje til lovregulering har manglet og krav om sikkerhet har blitt ofret for lavest mulig pris i anbudsrundene.

I strid med reglene

Så sent som i slutten av april avviste samferdselsminister Knut Arild Hareide å innføre nasjonale krav om sikkerhet for førerne i bybussene. Særskilte norske regler ville stride mot EØS' konkurranseregler, ifølge ham.

Men samtidig som departementet har utredet, har markedet endret seg fullstendig. Nå kan busser der fører sitter med bare et par millimeter stålplater mellom seg og trafikken utenfor, bli historie.

{f1}

Produsentene kastet seg rundt

I mai måned i fjor la nemlig bestillerselskapet Ruter ut et anbud for Oslo sør og Follo. Der ble det stilt krav til UNECE R29 som minimumsstandard for førerhuset i bybussene som skal settes i trafikk fra januar neste år.

, siden bare Mercedes hadde slike busser i produksjon for ett år siden.

I løpet av sommeren i fjor kastet produsentene seg rundt.

- Nå tilbyr nesten alle bybusser med førerhus som tilfredsstiller kravene i standarden UNECE R29, opplyser teknisk direktør Henning Berthelsen i Norgesbuss. Norgesbuss vant Ruter-anbudet Oslo sør og Follo som operatør.

På veien vil de være som denne fullelektriske bussen. Det som ikke synes er en rekke livreddende tekniske løsninger som nå er innstallert ved førerplassen.

VDL

- Legg merke til dette

Da Norgesbuss ba om busser i markedet, fikk de inn fem tilbud fra Europa og Kina. Samtlige tilfredsstiller mer enn UNECE R29.

Nederlandske VDL skal levere 102 busser, polske Solaris fem og kinesiske

Les mer

Flere saker fra Fagbladet

Medlemmene i det såkalte HUK-området får lønnsstigning på linje med staten.
Fagbladet 22.06.2021
Mer enn ti år etter Linn Henriksen kom inn i Nav-systemet, er hun ennå ikke ferdig avklart for jobb eller trygd. SV og Rødt vil endre Nav.
Fagbladet 22.06.2021
Sjekk tipsene fra LOs sommerpatrulje! I sommer skal over hundre tusen arbeidstakere under 20 år ut i jobb. Mange for første gang. Bjarne Lagesen er leder for LOs sommerpatrulje og har gode råd.
Fagbladet 22.06.2021
SIDE 31-58
Fagbladet 21.06.2021
Ingen ambulansearbeidere i Oslo 22. juli 2011 fikk gå av vakt før de svarte på et helt sentralt spørsmål fra kollegaen Thor: Hvordan har du det?
Fagbladet 21.06.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt