AddToAny

Henter tidligere Google-ansatte til Aller og Amedias nye dataselskap

De nye hodene i Diar har begge en fortid i norske Google.
Aller Media og Amedias nye satsing på data og annonser fortsetter å styrke organisasjonen. Nå er det klart at Mats Olavson (38) og Ine Amundsen (36) trer inn som kundedirektører i selskapet som skal ta opp kampen med blant andre Google og Facebook.

- Dette er noe jeg gleder meg masse til. Når Amedia og Aller Media går sammen om DIAR så er det også litt mediehistorie. Det er store og sterke selskaper, men som samtidig har fått sterk konkurranse fra internasjonale aktører. Det blir spennende å være en del av dette, sier Mats Olavson.

Har Google-bakgrunn

Ikke så overraskende kanskje henter Diar inn to nye med bakgrunn fra Google. Olavson kommer rett fra stillingen som salgssjef i annonseteknologi-selskapet Unruly, men var også med på å starte opp Googles kontor i Norge hvor han var i hele ti år. Nå ser han frem til å bli en del av Diar-laget. Diar er et selskap som skal tilby annonsørene en helt ny markedsplass for kjøp av digitale annonseformater på tvers av de to mediehusene krydret med data fra innloggingstjenesten aID som begge mediehus nå benytter.

- Diar har allerede rekruttert et veldig sterkt lag. Å bli en del av denne gjengen blir virkelig gøy. Det er bare å glede seg, sier Olavson.

- Stor tro på samarbeidet

I tillegg kommer Ine Amundsen til Diar fra stillingen som strategisk kundeansvarlig hos Aller Media. Amundsen har tidligere også hun jobbet i Google i tillegg til å ha vært både i Finn.no og VG i Schibsted.

- Jeg gleder meg veldig til å være med på å skape en spennende reise for annonsørene på tvers av to av Norges største publisister. Selv i et fragmentert medielandskap kommer vi ikke unna at dekning med god data er veldig viktig for de aller fleste. Jeg har stor tro på at samarbeid som dette er til det beste for både kunder og byråer. Også er det veldig motiverende å få være med å bygge dette fra starten av, med så dyktige folk samlet rundt samme bord, sier Amundsen.

Her kan du se Amundsen da hun snakket med Kampanje under konferansen «8 Minutes» i regi av Inma tidligere denne måneden.

Diar-sjefen, Kathrine Saastad, er svært fornøyd med ansettelsene så langt.

- Først og fremst så er det er stort privilegium å få med så dyktige og svært kompetente folk med på laget som det Ine Amundsen og Mats Olavsen er. De er svært sterke på sitt fagområde, og komplimenter resten av gjengen i Diar godt, og sammen blir det et bunnsolid team som gjør at vi har gode forutsetninger til å lykkes med Diar, sier Saastad.

Aller-sjef blir styreleder

Det er nå også klart at konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller Media går inn som styreleder i nysatsingen. Selskapet har også fått klarsignal for sin virksomhet fra Konkurransetilsynet.

Med seg i styret har han konsernsjef Are Stokstad i Amedia og konserndirektør Victoria Schultz i Amedia Salg og Marked samt konserndirektør Bente Klemetsdal i salg og marked hos Aller Media. Det nye selskapet vil i starten tilby annonseplasseringer fra Amedia og Aller Media.

Image-text:

Nye i Diar:

Den nye datasatsingen til Aller og Amedia fortsetter å rekruttere nye hoder. De to nyeste er Mats Olavson og Ine Amundsen. Her sammen med Annette Sollie (til venstre) som jobber som kommersielt ansvarlig i Diar.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Overbevist om at samarbeidet kommer til å skape god verdi for begge parter, sier Stian Lyberg.
Kampanje 22.01.2020
- Brevene fra det offentlige er skrevet på en måte som gjør at hvis du omtrent ikke er ansatt der det skrives så forstår du det ikke, sier Benedicte Killi i Kitchen reklamebyrå.
Kampanje 22.01.2020
Vil romme nesten 60 ansatte og en omsetning på 170 millioner kroner.
Kampanje 22.01.2020
Dramasjef i NRK, Ivar Køhn, er godt fornøyd med seriens seertall.
Kampanje 22.01.2020
Rokkeringene i statsrådskabalen kan gi landet en ny kultur- og medieminister.
Kampanje 22.01.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt