AddToAny

Havnestriden i Oslo fortsetter

Havnestriden i Oslo fortsetter
Havnearbeidere tilknyttet Oslo Bryggearbeiderforening (OBF), hevder det foregår sosial dumping på Oslo Havn. Aktørene, BMC Trading og Scan-Shipping, nekter for anklagen og beskylder OBF for løgn.
Markus Vangen

Arne Vatn

Sola skinner over Oslo. Det er pinsehelg og den jevne Oslobeboer er ute og nyter lyse og varme maidager. Et lite steinkast fra de overfylte uteserveringene på Aker Brygge og Tjuvholmen, ligger kaianlegget på Filipstad. Her anløper godsskip, tankskip og cruisebåter året rundt, lastet med varer og folk fra hele verden.

Akkurat nå ligger stykkgodsskipet Karmsund til kai.

Båten har nettopp ankommet fra Aalborg i Danmark. I lasterommet har den med seg sement og leca-blokker som skal leveres til murevare-firmaet, HMH Cement. HMH Cement, er et datterselskap av byggevarefirmaet BMC Trading.

BMC Trading har, sammen med skipsmeglerfirmaet Scan-Shipping, ansvaret for lossing og lasting av skipet på dets anløp i Oslo.

Har vært i søkelyset tidligere

I mars 2017 ble Karmsund inspisert av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF). Da ble det påpekt at to sjømenn opererte truck, mens én betjente heis. Inspektøren fra ITF skrev i sin rapport at denne jobben ble utført som pålagt overtid, og at sjøfolka i virkeligheten ikke fikk noen ekstra betaling for lossearbeidet.

ITF konkluderte med at dette kunne betraktes som sosial dumping.

I etterkant av ITF-inspeksjonen sendte Oslo Havn en henvendelse til BMC hvor de oppfordret til å ikke benytte sjøfolk til lossing av skipet.

Trafikksjef ved Oslo Havn, Einar Marthiniussen, bekrefter til Journalen at Oslo Havn er kjent med at det tidligere har vært rapportert om kritikkverdige forhold på Karmsund.

Marthinussen sier at BMC den gang, lovet Oslo Havn at de ikke lenger skal bruke sjøfolk til lossing og lasting.

- Jeg har fått skriftlig bekreftelse fra BMC, om at alt losse- og lastearbeid knyttet til Karmsund - som tradisjonelt har blitt utført av havnearbeidere - utføres av deres egne faste ansatte i kombinasjon med innleid arbeidskraft fra selskapet Maritime Truck, ikke av skipets mannskap sier Marthinussen.

I en e-post fra 12. mars i år, som Journalen har fått tilgang til, skriver markedsdirektør i BMC, Gjermund Fischer, at BMC skal innrette seg etter Oslo Havns oppfordring om å ikke bruke sjøfolk til lossing av skipet.

Med bakgrunn i lovnadene fra BMC, ville Journalen selv se om oppfordringen fra Oslo Havn har blitt fulgt.

- Dette er sosial dumping

På Filipstadkaia er det stor aktivitet. Bak sperregjerdene som omkranser Karmsund, ser vi to gaffeltrucker som kjører raskt frem og tilbake mellom lasterommet i båten og kaia. Digre paller med sement blir sirlig plassert på rad og rekke langs kaikanten. Gaffeltruckene på landsiden blir operert av to ansatte fra HMH Cement.

Ombord i båten blir en heis som frakter gods fra lasterommet og opp på skipslemmen, operert av en ansatt fra det eksterne firmaet Maritime Truck. I tillegg opereres det to trucker inne i lasterommet, som heiser gods opp på lemmen. Truckene i lasterommet blir operert av Fillipinske sjøfolk som har hyre på Karmsund.

Roar Langaard fra Oslo Bryggearbeiders Forening speider mot arbeidet han mener er rettmessig deres. Foto: Malin Bjørhovde

Hundre meter lenger bort på kaia, står Roar Langaard sammen med sin kolleg

Les mer

Flere saker fra Journalen

Studentparlamentleder ved OsloMet forteller om få saker fra studentene i en annerledes og tidskrevende hverdag preget av pandemi.
Journalen 01.03.2021
Tirsdag åpnet statsminister Erna Solberg årets digitale kontaktkonferanse for forskning og høyere utdanning. Det var fokus på livslang læring og digitalisering.
Journalen 12.01.2021
Flere undersøkelser over flere år viser at mange unge jobber, men at få er organiserte.
Journalen 03.11.2020
Guttegruppa på Agenda X er et tilbud hvor ungdommer kan delta på aktiviteter og ha noen å snakke med. Tilbudet er rettet mot ungdom mellom 14 og 18.
Journalen 13.10.2020
Veronica Orderud hevder å være uskyldig dømt i en av av Norges aller største drapssaker. Det betyr at hun enten er offer for justismord, eller hun kan være en benektende og brutal drapskvinne.
Journalen 10.09.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt