AddToAny

- Har ikke vært tema i Mediebyråforeningen

- Har ikke vært tema i Mediebyråforeningen
Tidligere i dag omtalte Kampanje bråket mellom interesseorganisasjonen Sveriges Annonsører og den svenske mediebyråforeningen.
Den svenske annonsørforeningen reagerer kraftig på de nye tilleggsavtalene som gjøres mellom annonsørene og byråene, der sentrale prinsipper om transparens og uavhengighet settes til side.

- De lurer kundene sine i en felle, sier Stefan Barholm ved Sverige Annonsörer till Dagens Media.

I den norske Mediebyråforeningen ønsker man ikke å kommentere det som nå skjer i Sverige. Foreningens leder Tonje Gjerstad sier man ikke har jobbet med å sette opp nye tilleggsavtaler som skal gjelde på det digitale markedet og er knyttet til teknologi som nyutviklede produkter, RTB eller programmatic.

- Det har ikke vært et tema i foreningen å utarbeid en slik tilleggsavtale; så når det gjelder disse spørsmålene blir det opp til hvert enkelt medlem å svare for seg, sier Gjerstad.

Heller ikke styreleder i Mediebyråforeningen, Espen Klepper, vil kommentere dette på vegne av foreningen.

- Dette har ikke vært tema i Mediebyråforeningen. Det må derfor eventuelt være opp til enkeltmedlemmene å uttale seg om dette, sier Klepper.

I saken på Dagens Media nevnes store og velkjente mediebyrånettverk som Group M, Aegis og Vivaki som eksempler på aktører som har innført den ny praksisen og de nye avtalene. Dette er aktører som også er til stede på det norske markedet og flere av dem er også medlemmer av Mediebyråforeningen.

Medlemmene i Mediabyråforeningen er byråer fra blant annet nettverk som Aegis, Group M, Omnicom og Interpublic. Her finner en kjente byråer som Carat, Mediacom, OMD og IUM.

Administrerende direktør i den norske annonsørforeningen ANFO, Jan Morten Drange, sier han har fått med saken i Sverige, men legger til at diskusjonene mellom mediebyråer og annonsører i Sverige ofte har vært litt spissere i kantene enn i Norge.

- Jeg er selvsagt kjent med saken de løfter. Den synes vi er veldig aktuell. Dette handler også om en del utilsiktede konsekvenser av ny teknologi, nye måter å kjøpe annonser på gjennom programmatic og ikke minst eierskap til data, sa Drange til Kampanje tidligere i dag.

Kommentér

- Opp til hvert enkelt medlem:

Styreleder i Mediabyråforeningen, Espen Klepper, sier det må bli opp til hvert enkelt medlem å svare på eventuelle tilleggsavtaler. Verken han eller daglig leder Tonje Gjerstad vil kommentere bråket i Sverige og påstandene om bulkkjøp.

Den norske mediebyråforeningen ønsker ikke å kommentere bråket rundt de nye medieavtalene i Sverige.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

David Zaslav varsler en større satsing på egne strømmetjenester i Norden.
Kampanje 27.02.2020
Se Volvos nyeste reklamefilm her.
Kampanje 27.02.2020
- Uten tvil den mest spennende utfordringen jeg kan få, sier hun.
Kampanje 27.02.2020
Zalandos fargerike vårkampanje oppfordrer til å forkaste utdaterte stereotyper og fordommer.
Kampanje 27.02.2020
- Laila Myrseth Tryggset var den faglige juvelen vi har lett etter, sier byråleder Mai-Bente Paulsen i Something Good.
Kampanje 27.02.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt