Khrono
17.07.2019
Den brede samfunnsbærende rollen til høyere utdanning gjenspeiles ikke klart nok i den internasjonale utviklingsagendaen, skriver Åse Gornitzka og Sidsel Roalkvam, samme uke som FN-toppmøte diskuterer bærekraftmålene og status i New York.
Hvordan få på plass et godt helsesystem uten leger? Hvordan skape et kompetent rettsvesen uten jurister? Hvordan forvalte natur og miljø uten biologer? Høyere utdanning er avgjørende for å skape solide og bærekraftige samfunn, men denne brede samfunnsbærende rollen gjenspeiles ikke klart nok i den internasjonale utviklingsagendaen.
Les merSkal kunnskapsproduksjonen i det globale sør skyte fart må vi bidra til å utvikle sterke universiteter og høgskoler i sør. Åse Gornitzka og Sidsel Roalkvam Universitetet i Oslo
Denne uken møtes politikere og andre beslutningstakere til FN-toppmøte i New York for å følge opp og gjøre opp status for bærekraftsmålene. Mål nummer fire, God utdanning, får mye oppmerksomhet i år. Derfor er også Den nasjonale komiteen for bærekraftsagendaen i Universitets- og høgskolesektoren representert i Norges delegasjon til høynivåmøtet.
For å løse de store samfunnsutfordringene vi står overfor trenger vi ulike typer kunnskap. Vi trenger hele utdanningsløpet, fra grunnskole til høgskole og universitet, for �