Gang på gang opplever hun at mange bilister ikke stopper for henne når hun skal over fotgjengerfeltene.
- Jeg tror det i stor grad skyldes uvitenhet, at mange ikke vet at vi som må benytte denne typen scooter er definert som gående og at man derfor har plikt til å stoppe for oss, sier hun.
Oppmerksomme yrkessjåfører
Lie setter søkelys på en utfordring hun langt fra er alene om. Mandalitt og scooter-bruker gjennom 12 år, Jan Henrik Jensen, tok opp tematikken på egen Facebook-side og i et leserinnlegg i Lindesnes Avis tidlig i januar.
«Noen presser seg foran meg når jeg er i fotgjengerfeltet, mens andre stanser i god tid og vinker meg over. 80-90 prosent av de hensynsfulle er faktisk yrkessjåførene, kjørende i alt fra gigantiske trailere og busser til taxier og varebiler. Det er fantastisk hyggelig og trygt og godt», skriver han.
Ros gir resultat
Ved å rose yrkessjåfører, håper han at andre bilister vil følge deres eksempel og bli like bevisste og vise mer hensyn i trafikken. Jensen, som har jobbet i reklamebransjen i 30 år, er bevisst på virkemiddelet.
- Jeg vet at ros hjelper hvis man skal få andre med seg. Det er det gode eksemplets makt, sier han til Handikapnytt.
Det trengs. Han merker at han stadig må være på vakt. For noen uker siden holdt han på å bli kjørt ned i et gangfelt. Bilen måtte bråbremse og stoppet en halv mete