Utdanning
26.02.2021
Tiden er inne for å tenke nytt rundt innholdet og organiseringen av eksamen.
Årets skriftlige eksamen for grunnskolen og videregående skole kanselleres. Det kan det være mange gode grunner til. Ikke minst må det varierende læringsutbyttet for elevene i pandemitiden telle betydelig. Denne avlysingen av årets eksamen burde være en anledning til å tenke nytt rundt innholdet og organiseringen av eksamen.
Rundt tusenårsskiftet ble det i mange år laget egen grunnskoleeksamen for voksne. Gruppen som fikk ansvaret for utviklingen av denne eksamen, ble stilt rimelig fritt til å tenke nytt om matematikkeksamen. Oppgavene ble bygget opp med en språklig kontekst, og det ble brukt bilder som skulle lette tekstforståelsen. Rene, enkle oppgaver i de fire regneartene uten tekstforankring ble forkastet og erstattet med oppgaver der det ble viktigere for elevene å velge rett regneoperasjon og la lommeregneren gjøre regnearbeidet. Dessuten, og det viste seg etter hvert ganske viktig, ble en del av eksamen tilrettelagt med flervalgsoppgaver. Her skulle åtte avkrysn
Gå til medietRundt tusenårsskiftet ble det i mange år laget egen grunnskoleeksamen for voksne. Gruppen som fikk ansvaret for utviklingen av denne eksamen, ble stilt rimelig fritt til å tenke nytt om matematikkeksamen. Oppgavene ble bygget opp med en språklig kontekst, og det ble brukt bilder som skulle lette tekstforståelsen. Rene, enkle oppgaver i de fire regneartene uten tekstforankring ble forkastet og erstattet med oppgaver der det ble viktigere for elevene å velge rett regneoperasjon og la lommeregneren gjøre regnearbeidet. Dessuten, og det viste seg etter hvert ganske viktig, ble en del av eksamen tilrettelagt med flervalgsoppgaver. Her skulle åtte avkrysn