AddToAny

Google endrer sitt annonsesystem - skal ikke spore brukere

Google endrer sitt annonsesystem - skal ikke spore brukere
Satser på ny teknologi som en erstatning for «cookies».
Google vil droppe annonseteknologi som sporer brukere, skriver NTB. I stedet skal Google ta i bruk et nytt system for målrettede annonser uten bruk av såkalte «cookies» når de faser ut tredjepartsdata i sin nettleser Chrome til neste år.

Det kommer frem i et blogginnlegghos Google i ettermiddag.

Den nye teknologien skal både forbedre personvernet og ivareta annonsørenes interesser, og skal testes Chrome i mars.

- Dersom digital annonsering ikke utvikler seg i tråd med brukernes stadig økte bekymringer over deres personvern og hvordan deres personlige identitet blir forvaltet, risikerer vi det frie og åpne internettets fremtid, sier produktleder David Temkin, ifølge The Wall Street Journal.

Tidligere i år løftet Google av sløret på annonseteknologien FLOC, kort for Federated Learning of Cohorts. Med hjelp av maskinlæring kan Google «gjemme» enkeltbrukere i grupper, eller kohorter, med andre som har lignende nettadferd og som får servert annonser basert på deres felles interesser.

Ifølge Googles undersøkelser, er FLOC i snitt 95 prosent like effektivt som annonser basert på tredjepartsdata.

- Vår ambisjon er å heve listen for personvern samtidig som vi sikrer et blomstrende økosystem for annonser, sa Chetna Bindra, produktsjef for Ads Privacy, i et Google Meets-møte med journalister i januar.

Andre aktører satser på sporing av epost-adresser som en erstatning for tredjepartscookies.

Image-text:

Vil gjemme brukerne:

Med hjelp av maskinlæring kan Google «gjemme» enkeltbrukere i grupper, eller kohorter. Foto: Reuters

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Markedsdirektøren i Felleskjøpet ville ikke ha laget Gullfisken-vinneren «Bønder i byen» i dag. - Et helt annet bærekraftfokus.
Kampanje 13.04.2021
Byrået skal sammen med Conteir og Item Consulting hjelpe Mattilsynet.
Kampanje 13.04.2021
- Dette er en viktig og strategisk storsatsning, sier medisinsk direktør og lege Thomas Smedsrud.
Kampanje 13.04.2021
- Jeg ser frem til å ta fatt på min nye rolle, sier Signe Bunkholt Sæter.
Kampanje 13.04.2021
- En slik merkeordning er velment symbolpolitikk, skriver Mats Michael Olsen, kreativ leder i Spoon.
Kampanje 13.04.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt