AddToAny

Geelmuyden: - Jeg erkjenner at begge kommentarene er rasistiske

Geelmuyden: - Jeg erkjenner at begge kommentarene er rasistiske
- Ingen skal være tvil om mine erkjennelser. Derfor denne tydelige beklagelsen, sier Geelmuyden til Kampanje.
Saken er oppdatert med kommentarer fra Hans Geelmuyden.

Hans Geelmuyden har torsdag ettermiddag publisert det han kaller en offisielle beklagelse på egen hjemmeside.

Der beklager GK-lederen kommentaren han kom med i et intervju med Kampanje15. juni og kommentaren rettet mot kommunikasjonsrådgiver Umar Ashraf 21. juni. Sistnevnte postet på Ashrafs Facebook-side.

- Ikke alle har fått med seg beklagelsene mine. Alle leser jo ikke Kampanje heller. Men debatten mot diskriminering og rasisme og for mangfold og integrering, er en av de viktigste debattene det neste tiåret. I denne debatten skal GK ha på den gule ledertrøyen og delta aktivt, og da er jeg opptatt av at ingen skal være tvil om mine erkjennelser. Derfor denne tydelige beklagelsen og pressemeldingen, sier Geelmuyden til Kampanje.

- Beklager på det sterkeste

GK-sjefen skriver at det pågår en viktig debatt om etnisk enfold i norsk medie-, reklame og kommunikasjonsbransje.

- Uttalelsen om «kebabnorsk» er rasistisk på grunn av sammenhengen uttalelsen ble fremsatt i. Begge uttalelsene er for øvrig beklaget gjentatte ganger. Ettersom ikke alle har fått med seg beklagelsene, følger min offisielle beklagelse her, skriver Geelmuyden i en kommentar på publisert på PR-byråets nettside.

Geelmuyden legger deretter med sin offisielle beklagelse:

- Jeg beklager på det sterkeste begge kommentarene, og er svært lei meg for den smerte og det ubehag kommentarene har skapt. Semantikk og språk er viktig fordi gale ord skaper fordommer. Fordommer i sin tur kan føre til hat og vold. Jeg anerkjenner at kommentarene mine var skadelige, ufølsomme og uakseptable. Jeg forstår at jeg som opinionsleder har et stort ansvar for å fremme mangfold gjennom både ord og handling, og lover i fremtiden å avstå fra rasistiske ytringer, skriver Geelmuyden.

- Du skriver i meldingen for første gang at du «erkjenner at begge kommentarene var rasistiske», var det vondt å skrive akkurat det?

- Nei, det var ikke vondt å skrive det. Det vanskelige her var å komme til erkjennelsen og få kunnskap nok til å erkjenne riktig. Det var det vanskelige, sier han.

Han viser også til en kronikk PR-byrået la ut tidligere denne uken om bruken av «R-ordet». I kronikken heter det at «oftest er det riktige R-ordet rasisme, ikke rasist. Rasisme finnes, raser finnes ikke».

- Jeg har fått mye støtte og de fleste sier at Hans er ingen rasist. Det er jeg glad for, men ti år etter at jeg sist holdt foredrag om etisk mangfold, var mine referanser som en 63-årig hvit mann utdaterte. Etter Black Lives Matter og George Floyd ble drept, hadde jeg gamle referanser. Men heldigvis blir ingen gamle før de slutter å lære og sånn sett føler jeg meg som en ung mann nå, sier Geelmuyden.

- Ber om å bli trodd

GK-sjefen skriver videre i meldingen at han ber om å bli trodd på at kommentarene ikke representerer hva han står for som menneske.

- Samtidig ber jeg om å bli trodd på at disse kommentarene ikke representerer hva jeg står for som menneske. I handling har jeg i 31 år arbeidet intenst for å gjøre Geelmuyden Kiese til en mangfoldig og inkluderende arbeidsplass. Jeg håper at både nåværende og tidligere kolleger kan bekrefte dette. Hendelsene de siste ukene motiverer meg til ytterligere innsats for mer mangfold og integrering, både i GK, og i samfunnet, skriver Geelmuyden.

Image-text:

Legger seg flat:

PR-topp Hans Geelmuyden har vært i hardt vær de siste ukene og en melding lagt ut på PR-byråets hjemmesider innrømmer Geelmuyden at hans utsagn er rasistiske. - Jeg beklager på det sterkeste begge kommentarene, og er svært lei meg for den smerte og det ubehag kommentarene har skapt, skriver han.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Inngår samarbeid med Omaken Sports og Joachim «Noobwork» Haraldsen.
Kampanje 06.08.2020
- Vi spør oss om dette muligens kan være starten på en ny tid, skriver Jens Sjøberg og Christian A. Berg i Very Agency.
Kampanje 06.08.2020
- Løsningen ligger ikke i spaltemeterne med hagleskudd som ukentlig avfyres innenfor egen disiplin, skriver rådgiver Elin Bøe i Capgemini Invent.
Kampanje 05.08.2020
Bare 15 prosent svarer at de har tillit til selskapet.
Kampanje 05.08.2020
- Tiden var moden for å spisse posisjon og tydeliggjøre at vi er hele Norges billigkjede, sier markedssjef.
Kampanje 05.08.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt