Massey Fergusons konsepttraktor er bygd på visjonen om å kombinere den tradisjonelle førerplassen med autonom styring. Maskina føyer seg inn i produsentens Next-konsept, som en forsmak på et mulig, framtidig design.
Hytta, med kun fire stolper, ligger helt adskilt fra motoren, hvilket bidrar til et lavere støynivå og fullstendig separat avfjæring. Motoren trekker lufta fra spalten mellom motor og hytte, ei løsning som gjør at luftinntaket i panseret kan fjernes. Rattet er sløyfa til fordel for to styrespaker, bygd over samme lest som Agco-konsernets nye skurtresker-flaggskip, Ideal 10. Den ene spaken styrer framhjula, mens den andre fungerer som kjørespak, hvor en velger hastighet, kjøreretning og transmisjonsmodus. Instrumenteringa ligger integrert i frontruta.
Massey Ferguson spår ei framtid hvor landbrukstraktoren vil bli et autonomt, det vil si førerløst kjøretøy, men at det fremdeles er viktig å ha mulighet for menneskelig råderett over funksjonene. Poenget med MFs konsept er at traktoren fremdeles skal kunne brukes både på jordet, i transport og til lasterkjøring. For jordbruksarbeidere kan traktoren kjøres helt autonomt. Inne i hytta finnes tre skjermer som gir sjåføren oversikt over alle traktor- og redskapsfunksjoner. Speil er erstatta med kameraer kobla mot skjermene, som også kan integrere løsninger som for eksempel N-sensorer.
Etter hva vi fikk høre, vil Massey Ferguson lansere sin første rattløse traktor på markedet i 2021.
CNH: Case IH Magnum ASFCase IH viste fram sin fullstendig autonome Magnum ASF. Traktoren, i den grad en kan kan kalle konseptet for det, vil kunne styres enten fra en laptop eller et nettbrett. Transmisjonen er Case IHs trinnløse CVX-kasse, av tilsvarende variant som i den kommersielle traktoren. Under panseret sitter en sekssylindra 8,7 liters motor,