Underdalutvalget fikk i fjor sommer i oppgave av Kunnskapsdepartementet å vurdere stillingsstrukturen i høyere utdanning. Oppdraget var basert rundt to hovedproblemstillinger: Ivaretar dagens struktur spekteret av oppgaver som universiteter og høyskoler forventes å ivareta? Og legger strukturen til rette for attraktive karriereveier, samtidig som den stimulerer til faglig utvikling gjennom hele karrieren?
Resultatet ble en rapport hvor de anbefaler å fjerne dosentstigen til fordel for en forsker-lektor-stige, legge til et ekstra nivå i professorstigen, fakultetsprofessor, samt å innføre en ny karrierestige for teknisk-administrative støttestillinger.
Forslaget har nå vært ute på høring, og høringssvarene viser at de norske universitetene i stor grad er negative til både å fjerne dagens dosent-stige og til innføringen av fakultetsprofessor.
, Twitter og Instagram.
Frykter A- og B-lag
Flere av universitetene uttrykker en bekymring for at innføringen av en forsker-lektor-stige i stedet for dosentstigen vil kunne føre til at det som i dag oppfattes som et A- og B-lag i høyere utdanning blir videreført.
NTNU er et av universitetene som er opptatte av at de to vitenskapelige stillingsstigene må være mest mulig likeverdige.
- Vi ønsker å unngå en situasjon hvor professorstig