Akademisk Dugnad for flyktninger og asylsøkere ble opprettet av Universitetet i Oslo (UiO) og OsloMet i 2015. Bakteppet var flyktningestrømmen til Norge som mangedoblet seg i 2015.
Totalt kom det 31.145 mennesker til Norge i 2015.
På UiO ble Akademisk dugnad avviklet etter to år, mens arbeidet har fortsatt på OsloMet.
Frivillige: - Fortsatt stort behov
- Jeg forstår ikke hvorfor UiO trakk seg ut. Sammen kunne UiO og OsloMet kunne fått til så mye, sier Jenny Gudmundsen, frivillig i et av tiltakene: språkkafé.
I en kronikk i Khrono skriver Gudmundsen at de nå fortjener svar fra UiO om hva som skjedde med Akademisk Dugnad og at «Fra OsloMet etterlyser vi tydeligere kommunikasjon om hva som vil skje fremover.»
- Det er veldig trist at UiO trakk seg ut av Akademisk Dugnad. Det var gjennom kontaktene på UiO at jeg startet språkkafeen. Så fikk vi plutselig beskjed om at det ikke var satt av budsjett til Akademisk Dugnad lenger, sier pådriver Line Mærlie.
Mærli legger til at det er klassisk at arbeid med flyktninger og asylsøkere fikk stor oppmerksomhet i 2015, og at mange dermed ville bidra.
- Situasjonen siden 2015 har roet seg - men behovene for gode inkluderings- og integreringstiltak, samt gode tiltak rettet mot utdanning er absolutt fortsatt tilstede. Her mener jeg at det er viktig at Norges utdanningsinstitusjoner tar i et tak, sier Mærlie.
Curt Rice: - Integrerering er et langsiktig arbeid
Rektor ved OsloMet, Curt Rice, sier at han ikke vil spekulere om hvorfor UiO trakk seg ut av Akademisk Dugnad i 2017.
- På et universitet er det mange hensyn som konkurrerer om ens oppmerksomhet. Her har vi hatt forskjellige prioriteringer. Jeg kan si at fra OsloMet sitt perspektiv ser vi på integrering som et veldig langsiktig arbeid, sier Rice til Khrono.
- Gjennom Akademisk Dugnad har OsloMet bidratt til å hjelpe flyktninger, og til at ansatte og studenter har kunnet ha kontakt med dem. Akademisk Dugnad er med å illustrere hvilken rolle vi som utdanningsinstitusjon kan ta når det dukker opp samfunnsmessige utfordringer, sier rektor på Rice.
Rice trekker særlig fram et underp