AddToAny

Fredrik Solvang i Vixen Awards-finale: - Jeg så det ikke komme

- På en måte er det et paradoks, sier Fredrik Solvang, som er nominert til prisen «Årets sterke mening».
Finalistene til årets Vixen Awards er nå klare. Det er til sammen hele 66 finalister som kjemper om prisene, fordelt på 14 ulike priskategorier. Blant de nominerte finner vi både tidligere og nåværende bloggere, komikere og populære podkaster. En nykommer i Vixen-sammenheng er programleder og NRK-journalist Fredrik Solvang, nominert i kategorien «Årets sterke mening».

- Så du nominasjonen komme?

- Nei, jeg så det ikke komme. Jeg har aldri betraktet meg selv som en influenser, derfor ble jeg litt positivt overrasket, men jeg må jo si at det egentlig bare er veldig hyggelig, sier Solvang til Kampanje.

- Anser du deg selv som en slags influenser?

- Det er et interessant spørsmål fordi vi har diskutert hva det vil innebære å være en influenser, det er en debatt som pågår. Hvis definisjonen er en person som påvirker opinion eller en som gjør sin stemme hørt så kan det være at jeg kvalifiserer for en sånn tittel. Men da må jeg føye til at det da samtidig er veldig mange andre som kvalifiserer til det og, sier Solvang.

- Et paradoks

I kategorien «Årets sterke mening» er NRK-programlederen nominert sammen med Youtuber Ole Wold, blogger Kristin Gjelsvik, TV-personlighet Adam Schjølberg og blogger Jennie Sofie.

- Hvorfor tror du at du er nominert til prisen?

- På en måte er det et paradoks siden jobben innebærer å ikke ha egne meninger, men å tilrettelegge for andres meninger. Men samtidig er det ingen tvil om, og jeg velger også å tolke nominasjonen i den retningen, at jeg og redaksjonen vil noe journalistisk. Vi er sterke og tydelige på hvilken retning vi vil journalistikken skal gå og vi setter oss klare mål, sier Solvang.

Han sier at det ekstra hyggelig hvis nominasjonen kommer på grunn av sosiale medier.

- På sosiale medier opplever jeg at jeg kan nå ut til litt andre grupper og kanskje få dem interessert i tradisjonell TV-debatt på en annen måte enn man tidligere kunne. Min metode er ofte å stille ganske provoserende spørsmål og sette problemstillinger på spissen for å skape engasjement, og gjerne snu saker på hodet for å skape debatt. Så hvis det har noe med det å gjøre så tar jeg det som et kompliment, sier Solvang.

- Han har brukt sosiale medier

Sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik er juryleder i årets Vixen Awards forteller at semifinalister og finalister er valgt ut av juryen etter å ha blitt nominert i alle kategorier.

- Hvilken sterke mening er Fredrik Solvang nominert for?

- Vi har ikke informasjon om hva folk har lagt til grunn når de har nominert folk i de ulike kategoriene, men juryens tanker når Solvangs navn er kommet opp, handler om at han har hatt flere ytringer og mange sterke meninger i året som har gått. Han er en debattleder og må holde seg nøytral i debattsammenheng, men han har brukt sosiale medier til å formidle en del sterke meninger gjennom året som er gått, sier Valen-Utvik til Kampanje.

Valen-Utvik forteller at samme vurdering er lagt til grunn for nominasjonen til Aftenposten-journalist Ingeborg Senneset, nominert til «Årets gullpenn».

- Hun jobber blant annet med å skrive kronikker i Aftenposten. Hun er ikke nominert for kronikkene, men for å bruke sosiale medier-plattformene til å formidle de temaene kronikkene hennes tar opp og hun er svært delaktig i kommentarfeltene, sier Valen-Utvik.

- Riktig å utvide begrepet

Jurylederen sier flere journalister bruker sosiale medier for å få trafikk inn til nettsidene.

- Men innhold á la «jeg har skrevet en kronikk, sveip opp for å lese» hadde absolutt ikke vært godt nok for juryen. Men, når du påvirker folks mening og deler hva du står for i sosiale medier, i tillegg til å ta diskusjonene i de kanalene, mener vi at vedkommende da er en påvirker innenfor temaene som de er opptatt av om det gjøres på en god måte.

- Er Solvang en influenser?

- Det handler litt om hva man legger i betydningen av ordet influenser. Det har vært et mer snevert begrep fra bloggverden, med mye sminke og mote og den delen av bransjen, men vi føler det er riktig å utvide begrepet til å handle om flere av de reelle situasjonene i livene hvor vi bli påvirket. Da er det i juryens øyne flere områder enn det tradisjonelt har vært, eksempelvis innen samfunnsengasjement, og det kan kanskje oppleves nytt for noen, sier Valen-Utvik.

Hun sier det ikke er noe nytt at vi blir påvirket av kjendiser og kronikkskrivere.

- Men vi har nok ikke sett på det på samme måte som det at vi blir påvirket til å kjøpe nye bukser og ny sminke. Det handler da mer om å bli påvirket med tanke på meninger i mer alvorlige kontekster. Juryen mener at dette gir Vixen en stadig større tyngde innenfor flere områder hvor vi helt klart lar oss påvirke av folk som er flinke til å formidle hva de mener, sier Valen-Utvik.

Image-text:

Nominert til Vixen Awards:

NRK-programleder Fredrik Solvang er nominert til Vixen Awards 2019 i kategorien «Årets sterke mening». - Jeg har aldri betraktet meg selv som en influenser, derfor ble jeg litt positivt overrasket, men jeg må jo si at det egentlig bare er veldig hyggelig, sier han. Foto: NRK.

Leder juryen:

Sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik har ledet juryarbeidet med å vurdere de nominerte. - Vi har sett på dem både med objektive verktøy, eksempelvis hvor mange de når ut til og hvor stort engasjement de har, i tillegg til en mer kvalitativ undersøkelse av absolutt alle nominerte i alle kategoriene, sier hun.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Under By:larm-festivalen ble det fredag delt ut pris til året beste sak om musikkbransjen.
Kampanje 28.02.2020
- Det er som å pisse i motvind, sier markedsføringsprofessor.
Kampanje 28.02.2020
TV 2 har ennå ikke bestemt seg for om de vil bestille en ny sesong.
Kampanje 28.02.2020
- Jeg går fra moromann til Spellemann. Det er en ære å bli spurt om å lede en «tungvekter» som Spellemann sammen Atle, sier Yousef Hadaoui.
Kampanje 28.02.2020
- Jeg har et nærmest forstyrra forhold til Gullruten.
Kampanje 28.02.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt