Det er flere begrunnelser bak denne anbefalingen:
Den første bunner i at offentlige bestillere som behersker flermålsmetodikk er mangelvare.
Begrunnelse to er at tilbudsvurderinger med kriterier som oppdragsforståelse og kompetanse vanskelig kan transformeres til et siffer på en skala fra 1 5 eller 1 10.
For det tredje blir en mengde informasjon borte i denne transformasjonen, noe som bidrar til fordummende prosesser.
Endelig er det selvfølgelig et viktig hensyn å ta at mulighetene for manipulasjon reduseres vesentlig ved overgang fra kvantitativ til kvalitativ bedømmelse av tilbudene, selv om denne muligheten selvfølgelig aldri blir helt borte juryen vinner alltid! Muligheten for dårlige beslutninger, mulig korrupsjon, og framtidige pressereportasjer basert på inntrykk av en stadig mer arrogant myndighetsutøvelse vil imidlertid bli mindre om innsynet i det som foregår i beslutningsprosessene blir bedre.
Mine konkrete forslag er at opplysninger om måleskala i anbudsdokumentet Konkurransegrunnlag fjernes, og erstattes med en setning om at tilbudene vil bli sammenliknet på grunnlag av en kvalitativ vurdering av oppdragsforståelse og kompetanse satt opp mot pris på ytelsen. Dessuten bør det være en selvfølge at de vurderinger som gjøres av det enkelte tilbudet i sin helhet skal gjøres tilgjengelig for alle tilbydere.
Et departement med manglende åpenhet
Den konkrete foranledningen til artikkelen er en tilbakemelding fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) i forbindelse med en anbudskonkurranse hvor vi (Transportøkonomisk institutt, TØI) ba om innsyn i hvordan departementet hadde anvendt det i utlysningen