Christian Jørgensen er professor i biovitenskap ved Universitetet i Bergen, og kom med innspill til Aune-utvalget om den nye karakterskalaen utmerket-bestått-ikke bestått. Han er veldig fornøyd med at hans forslag kom med i forslaget til ny lov.
-Jeg tror de tre karakterskalaene oppfyller forskjellige roller.
Viktig med formativ vurdering
Jørgensen mener det er viktig at studentene får tilbakemeldinger på arbeidet sitt, og er opptatt av formativ vurdering, som er en vurderingsform som har læring som mål, heller en gradering og rangering.
-Det kan være utrolig mye jobb å skulle sette en bokstavkarakter fordi man må være så utrolig nøye når man skal skille mellom for eksempel b/c/d. Hvis en student har gjort det bra på en del av vurderingen, og mindre bra på noe annet, så må man argumentere hvorfor det samlet sett blir den karakteren det blir.
Med den nye karakterskalaen håper han at man kan frigjøre tid som i dag blir brukt på vurdering. Han tror også det vil minke stressnivået til studentene, og viser til forskning på vurderingsformen bestått/ikke bestått.
- Det er mye forskning som viser at når man ikke har karakter, eller da bestått/ikke bestått, s