Forskerne tok utgangspunkt i ingeniørfag i undersøkelsen. Det ble brukt 28 Dartmouth-studenter i eksperimentet. De var fordelt i to grupper: En med ingeniørstudenter og en med nybegynnere. Ingeniør-studentene hadde tatt minst ett ingeniørfag, mens de andre ikke hadde vært borti det enda.
Professor David Kreamer, hovedforskeren bak studien, begrunnet bruken av ingeniørfag med at de er utfordrende, og at man må ha bygd seg opp en god forståelse.
- Antakeligvis vil denne kunnskapen vise seg i mønstre i hjerneaktiviteten. Vi har ikke en detaljert forståelse av hvordan hjernen tar til seg denne typen kompleks og abstrakt kunnskap, så det er det vi vil finne ut av, sier Kreamer i en pressemelding på universitetets nettsider.
Ble testet i skannere
Studentene fikk tre tester som handlet om hvordan strukturer bygges. Forskerne sjekket dermed forståelsen av Newtons tredje lov:
«Når det virker en kraft på legemet, vil det alltid virke en like stor kraft tilbake fra legemet».
Alle kreftene i en struktur som står stille må altså være i likevekt.
I starten av studien ble deltakerne gitt en kort oversikt over de ulike typene kreftene. De fikk så presentert en rekke bilder av ulike strukturer som broer, lamper og bygninger.
De ble så plassert i en fMRI-skanner. Skanneren ser små endringer i blodstrømmer som oppstår i hjernedelene som er aktive. Nå ble de bedt om å tenke på hvordan str