AddToAny

Forsinkelser, men ikke kaos - Samferdsel

Forsinkelser, men ikke kaos - Samferdsel
Å halvere kapasiteten på en av Norges tyngst trafikkerte veilenker gikk ganske bra - det skapte ikke krise eller kaos, skriver Aud Tennøy i denne artikkelen. Vegvesenet oppfordret folk til å la bilen stå og heller velge andre transportmidler.
Mange trafikanter ser ut til å ha fulgt oppfordringen, skriver artikkelforfatteren. Brynstunnelen i bakgrunnen. Foto: Samferdsel. Da kapasiteten i Brynstunnelen i Oslo ble redusert fra fire til to felt, tilpasset mange trafikanter seg på måter som ga vesentlige trafikkreduksjoner. Trafikantene valgte andre ruter, andre transportmidler, andre reisetidspunkt og hyppigere hjemmekontor.

Forsinkelsene på denne delen av Ring 3, og noen tilstøtende lenker, økte likevel. Forsinkelsene og tilpasningene ga ulemper for alle typer trafikanter, men ikke store negative konsekvenser.

En hovedkonklusjon er derfor at det å halvere kapasiteten på en av Norges tyngst trafikkerte veilenker gikk ganske bra - det skapte ikke krise eller kaos.

Brynstunnelen har normalt en gjennomsnittlig trafikkmengde på nærmere 70 000 kjøretøy per døgn. I perioden februar 2016 til mai 2017 ble tunnelen rehabilitert, og kapasiteten var redusert fra fire til to felt.

Gjennom prosjektet BYTRANS har forskere ved TØI undersøkt hvilke effekter og konsekvenser dette har hatt for transportsystemene og trafikantene.

Krevende undersøkelser

Det er krevende å undersøke effekter og konsekvenser av en

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt