- I 2006 ble det skapt en forventning om at sjåførene skulle ha en lønn på linje med industriarbeiderne. Bussjåførene har ikke lokal forhandlingsrett. Der har de tapt i forhold til industriarbeiderne de siste fire årene, sier Lundteigen.
Han mener at siden rutebuss er finansiert av det offentlige, er det et offentlig ansvar at de ansatte har en anstendig inntjening. Senterpartiet støtter derfor at gapet minskes og en kraftig heving av minstelønna for bussjåfører.
212 kroner timen
Lundteigen viser fram eksempelet med at en bussjåfør med fem års ansiennitet som jobber utenfor Oslo og Akershus, har en timelønn på 212 kroner timen. I tillegg er det mange som har arbeidsdagen delt i to deler.
- Hvis de skal følge frontfaget slik NHO sier, vil det gi en økning av timelønna med tre kroner timen. Med et slikt tillegg vil ikke gapet mellom bussjåfører og frontfaget øke. De er derfor nødt til å ta kampen.
Koronaen gir en helt ny situasjon og kan ikke brukes s