Våre Veger
06.11.2019
Rundt årsskiftet håper Vegvesenet å lyse ut kontrakten for rehabiliteringen av tunnelene på Haukelifjell.
- Tilstanden til tunnelene er slik at det er på høy tid å få gjort noe. Nå er pengene synliggjort i forslaget til statsbudsjett. Går det som vi håper, så kan arbeidene begynne til våren, forteller Stig Berg Thomassen, som er prosjektleder for tunneloppgraderingene i Region sør.
Tøffe vintre
- Vi rigger prosjektet for at vi skal kunne starte som planlagt i 2020, men dette er jo langt på veg en sommerjobb. Det er en ganske tøffe vintre der på fjellet, og det vil være perioder når vi ikke kan jobbe, og hvor trafikken skal gå som normalt. Rehabiliteringen skal skje gjennom to til tre sommersesonger, avhengig av framdrift og opplegg, forteller han.
ÅDT er på rundt 1700 - og E134 over Haukelifjell er en viktig ferdselsåre på tvers av sør-Norge.
- For å få gjort jobben må vi stenge vegen for tungtrafikk om natta i en periode
Gå til medietTøffe vintre
- Vi rigger prosjektet for at vi skal kunne starte som planlagt i 2020, men dette er jo langt på veg en sommerjobb. Det er en ganske tøffe vintre der på fjellet, og det vil være perioder når vi ikke kan jobbe, og hvor trafikken skal gå som normalt. Rehabiliteringen skal skje gjennom to til tre sommersesonger, avhengig av framdrift og opplegg, forteller han.
ÅDT er på rundt 1700 - og E134 over Haukelifjell er en viktig ferdselsåre på tvers av sør-Norge.
- For å få gjort jobben må vi stenge vegen for tungtrafikk om natta i en periode