- Målet med seminaret er å bidra til mer kunnskap og forskning om gutter, menn og maskuliniteter, da dette fortsatt er underbelyst i forskning, sier Øystein Gullvåg Holter, professor ved STK.
- Det er behov for mer helhetlig kunnskap. I dag er det ofte en nokså isolert diskusjon om gutteproblemet i skolen på den ene siden, og jenters og kvinners problemer oppover på studentnivå og videre i akademia på den andre siden.
Holter holdt innlegg på seminaret sammen med Harriet Bjerrum Nielsen og Kristoffer Chelsom Vogt.
Ensidig fremstilling
- Det sies at gutter topper alle de negative statistikkene; men det kommer helt an på hvilke statistikker man velger å se på, sier Kristoffer Chelsom Vogt, sosiolog og førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen.
Vogt kritiserer den ensidige fremstillingen av gutter som tapere i samfunnsdebatten.
- For eksempel i overgangen til arbeidslivet skjer det en endring. Her er ikke statistikkene lenger ensidige negative for guttene. Gutter får mer igjen for mindre utdanning enn jentene: På alle utdanningsnivåer får de mer lønn, oftere fulltid og oftere fast jobb.
Ifølge Vogt er dette ingen stor nyhet blant forskere, men et poeng som ikke kommer tydelig frem i den offentlige debatten om gutter som tapere.
Hva gjør taperstempelet med gutta?
- Jeg er blant annet interessert i hvilken grad denne svartmalingen av gutter bidrar til en offermentalitet blant guttene selv og hva det i så fall gjør med dem, sier han.
- Hva gjør det med gutter om de begynner å se på seg selv som ofre? Gir de opp og trekker seg tilbake? Kan det være farlig?
Vogt viser til at vi har sett eksempler på at gutter som oppfatter seg selv som tapere kan ty til vold og gå til angrep på samfunnet i form av terrorhandlinger.
Han ønsker også å se den ensidige fremstillingen av guttene i en politisk kontekst.
- Er måten vi snakker om guttene som tapere på knyttet til de siste tiårs fremvekst av identitetspolitikk? spør han.
Vogt mener den ensidige vektleggingen av kjønn som forklaring på at en del gutter sliter på skolen, kan bidra til at vi ikke diskuterer andre viktige årsaker til problemet.
Ensidig faglig fokus
- Jeg mener for eksempel at d