AddToAny

Fagovergrep og temaene som forsvant

Fagovergrep og temaene som forsvant
Om ikke de tverrfaglige temaene som er tatt ut, blir satt inn igjen, er det snakk om en storstilt gisselsituasjon.
I det som sannsynligvis er motivert av redsel for stofftrengsel og nedbygging av faggrenser, har Kunnskapsdepartementet (KD) fjernet en rekke tverrfaglige tema fra siste læreplanutkast. Når en leser det som er fjernet, er dette vanskelig å skjønne og umulig å akseptere.

Ingen av temaene er formulert som påbud, og det er heller ingen grunn til at de fagovergripende temaene vil dominere valg av metode og fagstoff.

Slik de er formulert, er de fagovergripende temaene faglig begrunnede erklæringer om hva som ligger i faget, jeg leser ikke disse utkastene som strenge påbud om å gjøre noe som har en kunstig plass i det enkelte fag. Tvert i mot er de formulert på en måte som er med på å sette enkeltfaget inn i både en dannelses- og utdannelsessammenheng. Mer enn noe annet er de fagovergripende temaene en bevisstgjøring om hvordan fagene deler på det store oppdraget som er formulert i Overordnet del av læreplanen. Kongstanken i Fagfornyingen var å gjennomføre et «Verdiløft», som sikrer en bedre kontakt mellom de store fordringene i Overordnet del av læreplanen og øvrig planverk, det som har blitt kalt en styrket «vertikal sammenheng».

Jeg vil vise eksempel på en vertikal sammenheng fra Overordnet del av læreplanen ned til den planen jeg kjenner best til, norskplanen.

I Grunnloven kan vi under § 112 lese følgende:

«Alle har rett til eit helsesamt miljø og ein natur der produksjonsevna og mangfaldet blir haldne ved lag. Naturressursane skal disponerast ut frå ein langsiktig og allsidig synsmåte som tryggjer denne retten òg for kommande slekter.

Borgarane har rett til kunnskap om korleis det står til med naturmiljøet, og om verknadene av planlagde og iverksette inngrep i naturen, slik at dei kan tryggje den retten dei har etter førre leddet.

Dei statlege styre

Les mer

Flere saker fra Utdanning

Den svenske regjeringen ønsker å fjerne kravet til bruk av digitale verktøy i barnehagene, men møter motstand fra forskere.
Utdanning 12.04.2024
Som medlem av Utdanningsforbundet får du et av Norges beste billån, med rente fra 6,5 %
Utdanning 12.04.2024
Tiendeklassingene liker ikke at alt skal måles og vurderes. De synes også det er uklart hva som ligger til grunn for karakterene i kroppsøving.
Utdanning 12.04.2024
Tyske lærarar må ta kritisk stilling til det politiske partiet AfD i si undervisning, krev lærarleiar.
Utdanning 12.04.2024
Jeg har snart vært lærer i 24 år og er glad i jobben min. Det er kanskje ikke så utrolig, for hvem holder ut i en jobb de ikke trives i ...?
Utdanning 12.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt