AddToAny

Førerløs framtid - hvilken hverdag ser vi for oss?

I en etter hvert omfattende litteratur om selvkjørende biler og busser og baner er det store forventninger til at automatiseringen vil gi bedre mobilitet, styrket trafikksikkerhet, mindre miljøbelastning og reduserte kostnader.
Men litteraturen viser også at politiske målsettinger om mindre kjøring og mer aktiv mobilitet kan bli truet.

Litteraturen er generelt klar på at fortsatt aktiv politikk og tilrettelegging må til for å utnytte mulighetene og samtidig takle utfordringene på veien til en framtid med et fundamentalt annerledes transportsystem.

Automatisering av kjøretøy er i en voldsom vekst. Selvkjørende biler og busser og baner hører ikke lenger til en fjern framtid. De er her allerede.

Men hva med utviklingen videre? Vil selvkjørende kjøretøy være individuelle eller delte, vil de bli mest brukt til privatturer eller til samkjøring og kollektivreiser? Og hvor og når vil de kjøre - og med hvilke konsekvenser?

Fem framtidsscenario

Basert på disse spørsmålene har vi i en fersk TØI-studie utviklet fem framtidsbilder der ulike former for selvkjøring vil dominere på den ene eller den andre m�

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

LITT AV HVERT: Et av selskapene som leier ut elsparkesykler i Oslo melder at det i stor grad vil bruke pedaltråkkede elfraktsykler istedenfor forurensende varebiler til utsetting og innsamling av sine sparkesykler.
Samferdsel 17.09.2019
Hvor mange elsparkesykler finnes i Oslo, hvor mye brukes de, hvor lang er gjennomsnittsturen og hvor mange minutter varer den, hvor mange uteleieaktører står bak syklene og hva er deres inntekter? Spørsmålene er mange.
Samferdsel 17.09.2019
LITT AV HVERT: Årets versjon av den EU-drevne Europeisk mobilitetsuke - European Mobility Week, 16.-22. september - er i gang, med en god del aktiviteter i Norge inkludert.
Samferdsel 16.09.2019
De er tilnærmet lydløse og kommer susende forbi, innimellom med to personer på én sparkesykkel. Det ser farlig ut. Men hvor farlig er det egentlig? Hva gjør det med folkehelsa hvis vi bytter ut gange med elsparkesykling?
Samferdsel 16.09.2019
LITT AV HVERT: Yrkestrafikkforbundet, der bussjåfører og andre yrkessjåfører inngår i medlemsmassen, ønsker totalforbud i Oslo mot elbiler i kollektivfelt.
Samferdsel 13.09.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt