AddToAny

Førerløs framtid - hvilken hverdag ser vi for oss?

I en etter hvert omfattende litteratur om selvkjørende biler og busser og baner er det store forventninger til at automatiseringen vil gi bedre mobilitet, styrket trafikksikkerhet, mindre miljøbelastning og reduserte kostnader.
Men litteraturen viser også at politiske målsettinger om mindre kjøring og mer aktiv mobilitet kan bli truet.

Litteraturen er generelt klar på at fortsatt aktiv politikk og tilrettelegging må til for å utnytte mulighetene og samtidig takle utfordringene på veien til en framtid med et fundamentalt annerledes transportsystem.

Automatisering av kjøretøy er i en voldsom vekst. Selvkjørende biler og busser og baner hører ikke lenger til en fjern framtid. De er her allerede.

Men hva med utviklingen videre? Vil selvkjørende kjøretøy være individuelle eller delte, vil de bli mest brukt til privatturer eller til samkjøring og kollektivreiser? Og hvor og når vil de kjøre - og med hvilke konsekvenser?

Fem framtidsscenario

Basert på disse spørsmålene har vi i en fersk TØI-studie utviklet fem framtidsbilder der ulike former for selvkjøring vil dominere på den ene eller den andre m�

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Mens norske myndigheter sliter med stor kostnadsvekst i mange jernbaneprosjekter, har britiske transportmyndigheter minst like store utfordringer med byggingen av en høyhastighetsbane fra London og nordover.
Samferdsel 21.02.2020
Det er viktig at konsekvenser av tiltak for å gjøre elbiler attraktive blir studert og dokumentert, poengterer artikkelforfatterne.
Samferdsel 20.02.2020
Norge har en vid naturgitt infrastruktur for sjøtransport med store investeringer i farleder og havneanlegg. Dette er en transportstruktur som vil kunne ta hånd om vesentlig større volumer enn i dag.
Samferdsel 17.02.2020
LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet sier ja til gjennomsnittsmåling av fart - såkalt streknings-ATK - i Ålesundstunnelene på riksvei 658 og i Mælefjelltunnelen på E134.
Samferdsel 12.02.2020
Brede vindusstolper foran på moderne biler - de såkalte A-stolpene mellom frontruta og sidevinduene - kan hindre sikten for føreren og dermed medvirke til farlige trafikksituasjoner og i verste fall ulykker.
Samferdsel 12.02.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt