AddToAny

Færre annonser og trafikkfall for Schibsteds rubrikkgigant

Færre annonser og trafikkfall for Schibsteds rubrikkgigant
Nå må toppsjef Rolv Erik Ryssdal jobbe for å få ned kostnadene.
Også Schibsteds internasjonale rubrikkselskap Adevinta merker kampen mot koronaviruset på kroppen. Selskapet har store nettsteder og markedsplasser verden over som tilbyr digitale annonseløsninger innenfor vertikaler som bil, eiendom jobb og bruktgjenstander.

I en markedsoppdatering skriver Adevinta at alle tiltakene mot menneskelig kontakt og begrensningene som er innført med hensyn til mobiliteten i samfunnet har påvirket selskapets nettsteder for rubrikkannonser.

- I løpet av mars har vi sett en negativ utvikling for displayannonsering da enkelte annonsører utsetter eller kansellerer deres markedskampanjer. Vi har møtt et fall i trafikk og volum av nye annonser sammenlignet med samme periode i fjor i våre største markeder. Dette vil ha en negativ påvirkning av våre inntekter i første kvartal i år, sier administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal i en melding,

På sitt meste i år har Adevinta-aksjen vært omsatt for 122 kroner, men har nå falt med rundt 30 prosent og er sist omsatt for 85 kroner. Det priser selskapet til rundt 58,2 milliarder kroner på børsen. På høyeste kurs var selskapet priset til 83,5 milliarder kroner, slik at rundt 25 milliarder i børsverdi er fordampet.

Må få ned kostnadene

Adevinta-sjefen sier det er vanskelig å gi sikre prognoser på hvordan koronaviruset vil påvirke selskapet i andre kvartal, men sier selskapet gjennomfører tiltak for å møte utviklingen.

- Vi har en fleksibel kostnadsbase som vi tilpasser oss den nye virkeligheten. Vi har redusert markedsføringen, begrenser rekrutteringen og reallokerer ressurser dit det er nødvendig, sier Ryssdal

Selskapet skriver i sin nyeste markedsoppdatering at Adveinta har en likviditetsreserve på 172 millioner euro og fikk nylig også styrket balansen med hele 300 millioner euro gjennom refinansieringen av et lån. Ryssdal sier at den krevende situasjonen gjør inntrykk.

- Det gjør stort inntrykk å se utfordringene folk møter hver dag. I denne alvorlige situasjonen er det viktig for oss å ta et samfunnsansvar både som bedrift og som arbeidsgiver. En stor del av våre kollegaer jobber fra hjemmekontor og vi leverer fortsatt en fullt ut, operativ tjeneste til våre brukere og konsumentene. Vi forventer at dette vil fortsette, sier administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal i en melding.

Noen av bidragene som Adevinta har skjerpet kampen mot annonsesvindel og fjernet annonser som forsøker å tjene penger på å selge masker og hansker samtidig som selskapet gjør plass tilgjengelig på nettsidene for viktige budskap fra helsemyndighetene.

Image-text:

Merker koronaviruset:

- Vi har møtt et fall i trafikk og volum av nye annonser sammenlignet med samme periode i fjor i våre største markeder, sier Rolv Erik Ryssdal i en melding.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Da koronapandemien traff Norge som et sleggeslag 12. mars fikk de norske mediebyråene over natten snudd hverdagen på hodet, skriver Børre Sunde.
Kampanje 30.05.2020
Nordmenns digitalbruk har skutt i været under koronaepidemien
Kampanje 30.05.2020
For andre år på rad øker inntektene for NTB. I 2019 hadde nyhetsbyrået en vekst på nesten ni prosent.
Kampanje 29.05.2020
Postdoktor i retorikk om statsrådenes krisekommunikasjon.
Kampanje 29.05.2020
Shoots styrker satsningen på mat og henter inn Gitte Witt og Filip Loebbert på eiersiden i byrået.
Kampanje 29.05.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt