Vi representerer foreningen Lykkelige barn - et nettverk for foreldre til evnerike barn. Utdanningsdirektoratet definerer evnerike barn som elever med stort læringspotensial og omtaler dem som «elever som lærer raskere og tilegner seg mer kompleks kunnskap sammenlignet med jevnaldrende». Disse elevene er på et høyere faglig og intellektuelt nivå enn sine jevnaldrende.
Blir understimulert på skolen
I Norge finnes det i gjennomsnitt én elev med akademiske evner langt over gjennomsnittet i hvert klasserom. Montgomery løfter opp utfordringer noen evnerike barn kan møte i skolen, og vi ser behov for å utfylle perspektivet ytterligere.
Montgomery fremhever at høy intelligens ikke nødvendigvis oppleves positivt for yngre grunnskolebarn, fordi de gjerne tenker annerledes og dypere, mangler noen å speile seg i og blir understimulert på skolen.
Dette er vi langt på vei enig i. Men der Montgomery oppfordrer foreldre til å godta manglende tilpasset undervisning, og heller