AddToAny

Et lite påaktet alternativ til rekkverk - Samferdsel

Et lite påaktet alternativ til rekkverk - Samferdsel
Rekkverk langs vegen er mye brukt for å sikre trafikken, men bearbeidet sideterreng er et alternativ som kan fortjene mer oppmerksomhet, fremgår det av et mastergradsarbeid ved NTNU.
Kjøretøy som treffer rekkverket kan kastes tilbake i motgående kjørefelt og treffe annen trafikk på vegen eller treffe hindre på motsatt side av vegen, skriver artikkelforfatterne. Foto: F. Dahl. Ifølge Forskrift om sikkerhetsforvaltning av veginfrastrukturen (Vegsikkerhetsforskriften) 4 skal det for TEN-T-vegnettet (det transeuropeiske vegnettet, i hovedsak europavegnettet) gjennomføres trafikksikkerhetsrevisjoner og -inspeksjoner for alle nye veganlegg.

Oppsetting av rekkverk og bearbeiding av sideterreng er to ulike strategier som kan foreslås for å redusere konsekvensene dersom kjøretøy ufrivillig forlater kjørebanen. Men det er ønskelig å minimere bruken av rekkverk fordi rekkverk kan være et risikomoment i seg selv.

I et mastergradsarbeid ved NTNU (Hanssen 2017) er det blitt gjennomført en casestudie av utvalgte TS-revisjoner/inspeksjoner for å besvare følgende spørsmål:

Blir begge strategier (oppsetting av rekkverk og bearbeiding av sideterreng) vurdert for situasjoner der begge er mulige å implementere?

Har den faglige sammensetningen av TS-revisjonsgruppa

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Det er viktig at konsekvenser av tiltak for å gjøre elbiler attraktive blir studert og dokumentert, poengterer artikkelforfatterne.
Samferdsel 20.02.2020
Norge har en vid naturgitt infrastruktur for sjøtransport med store investeringer i farleder og havneanlegg. Dette er en transportstruktur som vil kunne ta hånd om vesentlig større volumer enn i dag.
Samferdsel 17.02.2020
LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet sier ja til gjennomsnittsmåling av fart - såkalt streknings-ATK - i Ålesundstunnelene på riksvei 658 og i Mælefjelltunnelen på E134.
Samferdsel 12.02.2020
Brede vindusstolper foran på moderne biler - de såkalte A-stolpene mellom frontruta og sidevinduene - kan hindre sikten for føreren og dermed medvirke til farlige trafikksituasjoner og i verste fall ulykker.
Samferdsel 12.02.2020
I tro på at denne artikkelen har stor internasjonal interesse, publiserer Samferdsel den på engelsk, førsteforfatterens morsmål.)
Samferdsel 11.02.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt