Samferdsel
22.09.2017
Rekkverk langs vegen er mye brukt for å sikre trafikken, men bearbeidet sideterreng er et alternativ som kan fortjene mer oppmerksomhet, fremgår det av et mastergradsarbeid ved NTNU.
Kjøretøy som treffer rekkverket kan kastes tilbake i motgående kjørefelt og treffe annen trafikk på vegen eller treffe hindre på motsatt side av vegen, skriver artikkelforfatterne. Foto: F. Dahl. Ifølge Forskrift om sikkerhetsforvaltning av veginfrastrukturen (Vegsikkerhetsforskriften) 4 skal det for TEN-T-vegnettet (det transeuropeiske vegnettet, i hovedsak europavegnettet) gjennomføres trafikksikkerhetsrevisjoner og -inspeksjoner for alle nye veganlegg.
Les merOppsetting av rekkverk og bearbeiding av sideterreng er to ulike strategier som kan foreslås for å redusere konsekvensene dersom kjøretøy ufrivillig forlater kjørebanen. Men det er ønskelig å minimere bruken av rekkverk fordi rekkverk kan være et risikomoment i seg selv.
I et mastergradsarbeid ved NTNU (Hanssen 2017) er det blitt gjennomført en casestudie av utvalgte TS-revisjoner/inspeksjoner for å besvare følgende spørsmål:
Blir begge strategier (oppsetting av rekkverk og bearbeiding av sideterreng) vurdert for situasjoner der begge er mulige å implementere?
Har den faglige sammensetningen av TS-revisjonsgruppa