Johannessen understøtter ikke sine meninger med noen form for empiri eller teori. Den type retorikk åpner ikke nødvendigvis opp for å se nye løsninger.
For meg er uttalelsen i seg selv, sammen med ukritiske heiarop i kommentarfeltet på Facebook til en teoretisering av vår profesjon, noe som virkelig rører ved min integritet som politi.
Utfordringen for politietaten er heller å virkelig anerkjenne praktisk kunnskap fremfor å teoretisere og differensiere bachelorutdanningen. I en konstruktivistisk tilnærming hviler forståelsen av den praktiske kunnskapen på at den utvikles gjennom erfaringer, og hvor erfaringer forstås som grunnleggende for læring (Dewey, 2009).
Praktisk kunnskap er kunnskap som vises gjennom handling og forklares av den greske filosofen Aristoteles som at praksis bygger på fronesis, en type skjønn eller dømmekraft som er mer enn bare teoretisk kunnskap og teknisk innsikt. (Fuglseth & Halås, 2021).
Jeg oppfatter at politiet jobber erfaringsbasert for å bli bedre profesjonsutøvere, og det trenes for å bli god. Treningen springer ut fra behovet for praktisk kunnskap i profesjonens daglige virke.
Dette er derfor mitt tilsvar til problematiseringen av spesialise