AddToAny

- Er Ropstad sikker på at loven ikke vil ha motsatt effekt?

- Er Ropstad sikker på at loven ikke vil ha motsatt effekt?
- En slik merkeordning er velment symbolpolitikk, skriver Mats Michael Olsen, kreativ leder i Spoon.
Ropstad foreslår at retusjert reklame skal merkes. Formålet er å motvirke kroppspress, men er Ropstad sikker på at loven ikke vil ha motsatt effekt?

En slik merkeordning er velment symbolpolitikk. Regelen kan blir svært enkel å omgå, og vil ende opp med å sette «ekte»-stempel på bilder som er alt annet enn dét.

Se for deg følgende: Et knippe håndverkere har jobbet med lys, sminke, hår og klær. Modellen har plassert kroppen sin med millimeterpresisjon i dens aller mest flatterende posisjon. Hun eller han er allerede håndplukket fra et kuratert utvalg av andre vakre mennesker som har sommerkropper hele året rundt. Knips. Øyeblikket er foreviget, og allerede ser skikkelsen på bildet ut som noe som har kommet fjellveien ned fra Olympos. Bildet fremviser kanskje en Adonis med caps og treningsbukser eller en Afrodite i jeggings, og så lenge ingen fikler noe mer, så kan bildet altså krones med fraværet av merking. Hurra.

«Dette er virkeligheten,» utbasunerer bildet. «Slik ser folk ut - helt uten retusjering!»

Fra utsiden kan det kanskje virke som om retusjering er én knapp som fotografer eller byråer trykker på etter at bildene er lastet inn på datamaskinen - som kun handler om glatt hud og smale midjer. Så enkelt er det ikke. Og her ligger en åpenbar utfordring som må håndteres om en slik lovgivning skal tre i kraft - når er noe retusjert? Må et bilde merkes om man demper fargemetningen i en hudtone?

Lovgivningen har som mål å opplyse folk om når det har forekommet flatterende fikling med virkeligheten. Problemet er at fotografering i seg selv er fikling med virkeligheten.

En slik lovgivning kan faktisk få det til å gå sport i å ikke «retusjere» - helt uten at konsekvensen blir færre vakre mennesker på reklameplakatene. Og siden bildene ikke er merket, er beskjeden tydelig: Dette er ekte. Slik ser de faktisk ut.

Skaper det mindre kroppspress da?

Prosjektet Ropstad forfekter er bra - tanken er god! Vi bør absolutt ha som ambisjon å minske kroppspress. Problemet er bare at merkingen ikke vil ha ønsket effekt.

NB! Bildet av meg som er brukt i saken er retusjert - kanskje. Det avhenger av hvordan man definerer det. Det er jobbet med fargene, men det er ikke strukket på noe eller glattet ut, og fregnene er naturlige altså. Jeg lover. Men det er en flink fotograf som har tatt det og det er en annen fyr som står med en stor reflektor ved siden av fjeset mitt. Lys og skygge er altså manipulert, før bildet ble tatt. Skal det merkes.. Eller?

Image-text:

Svarer Ropstad:

Kreativ leder i Spoon, Mats Michael Olsen, svarer på lovforslaget til barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF). - Må et bilde merkes om man demper fargemetningen i en hudtone, spør Olsen i denne kommentaren.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Landets største bank har fått en del negativ oppmerksomhet i det siste, men det svekker ikke kundenes tillit, skriver Ole Christian Apeland.
Kampanje 15.05.2021
- Selv om Ida er ung, har hun allerede rukket å få solid erfaring, sier byråleder Vibeke Hauge om den nyansatte 27-åringen.
Kampanje 15.05.2021
Det melder Espen Teigens arbeidsgiver, Nettavisen.
Kampanje 14.05.2021
- Hva med Kristihimmelfartsdag, spør en av klagerne som har skrevet til Kringkastingsrådet i forkant av NRKs id-program, «Festen etter fasten».
Kampanje 14.05.2021
- I stedet for å jobbe med avgrensede oppgaver i et stort system, får jeg i Aptum større mulighet til å påvirke nettsidene fra A til Å, sier nyansatte Jon Bøhn.
Kampanje 14.05.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt