Frafall i høyere utdanning er fremstilt som et stort problem og vårt inntrykk er at mange, inkludert regjeringen, mener at det skyldes at vi har for dårlige undervisere i høyere utdanning. Regjeringen underbygger sin argumentasjon med tall, bl.a. fra Statistisk sentralbyrå.
Våre undersøkelser viser at frafallet som måles i stor grad skyldes andre forhold enn kvaliteten på undervisningen og at det målte frafallet ikke gir en god beskrivelse av situasjonen. Knut Mørken og Morten Dæhlen stdiedekan og dekan på Det matematisk naturvitenskapelige fakultet, UiO
Det er helt naturlig at Regjeringen, på vegne av alle landets skattebetalere, er opptatt av at investeringene i høyere utdanning gir god avkastning i form av kunnskap og kompetanse i befolkningen. Det er vi også, og vi er positive til at Regjeringen innfører nye krav til utvikling og dokumentasjon av utdanningsfaglig kompetanse hos undervisere i høyere utdanning. Disse kravene er fornuftige og de er nyttige i vårt kontinuerlige arbeid for å forbedre våre utdanninger.
Det som forundrer oss er at regjeringen bruker det høye målte frafallet som hovedargumentet for å in