En flyreise innlands slipper ut 340 gram CO2 per kilometer, en biltur på bensin slipper ut 63 gram og en togtur slipper ut 24 gram, ifølge tall fra Fremtiden i våre hender. Miljødirektoratet har også laget en oversikt over veitrafikk, togtrafikk og luftfart som du kan se her.
Så hva kan være mer miljøvennlig enn stappfulle tog som suser gjennom det norske landskapet på elektriske skinner?
Regjeringen legger nå mye penger i nye jernbaneprosjekter i Norge, for eksempel ny Oslo-tunnel, Follo-banen og Ringeriksbanen.
Men er disse jernbaneutbyggingene egentlig bra for miljøet vårt?
Hva skjer når vi tar med alt det andre enn selve reisene i beregningene, som for eksempel bygging av tunneler, broer og bane?
Forskere er usikre på om togreisene til syvende og sist er så miljøvennlige.
400 milliarder kroner til jernbanebygging
Nasjonal transportplan, som regjeringen la fram i forrige måned, er en liste over alle prosjektene regjeringen vil satse på.
Den forteller hvor mye penger skal vi bruke på tog, vei og fly, og hva skal vi bygge først, og hvor.
Der står det at regjeringen skal bruke til sammen 1200 milliarder kroner på transport. 400 milliarder av dem skal brukes på jernbane, men mange mener dette er for lite.
Både Miljøpartiet De Grønne (MDG) og Sosialistisk Venstreparti (SV) anklager regjeringen for å nedprioritere jernbaneutbygging og mener at de satser på store motorveiutbygginger istedenfor.
Elektriske tog og dieseltog
I Norge har vi stort