Nå har svenske forskere spurt 800 lærere om arbeidssituasjonen deres.
Det viser seg at lærere som investerer mye av fritiden sin i elever og kollegaer, ofte utenom normalarbeidstid, er de som er mest sårbare for stress.
Dette er lærere med sterk sosial empati som tar vare på kollegaer, gir sosial støtte til elever og har foreldrekontakt utenfor arbeidstida, skriver forskerne i den nye studien, som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Psychology.
Engasjementet skjer ubevisst
En av forskerne bak studien er Ola Nordhall fra Universitetet i Gävle i Sverige.
Han ser at denne typen engasjement lett kan bli for mye. Det fører til stress, og i forlengelse av det, utbrenthet.
- Det er som et slags skråplan, det merkes ikke at farten øker og at arbeidsinnsatsen øker. Det er gøy, og du gjør bare mer og mer, sier Nordhall i en pressemelding.
Betyr mye for elevene
Tidligere studier har vist at lærernes engasjement har en positiv effekt på elevene.
For eksempel viser en studie fra NTNU at et godt forhold mellom lærer og elev øker elevenes motivasjon for å