Debatten om vurderingers troverdighet: vurderer lærere likt?
Ordskiftet har vært og er preget av to ulike temaer:
Det første dreier seg om vurderingenes troverdighet, som igjen kan deles i en rekke undertemaer. For det første: Er vi enig om hva vi skal vurdere? For det andre: Kan vi stole på at det vi ønsker vurdere, vurderes slik vi ønsker. Og for det tredje: Er de som vurderer enig seg imellom når de vurderer?
Det er grundig dokumentert i en lang rekke undersøkelser at jo mer skjønnsmessig vurderinger er, desto vanskeligere er det å oppnå troverdige vurderinger.
Særlig krevende har det vist seg å oppnå troverdige vurderinger av tekstkvalitet. Det har medført en vedvarende kritikk av eksamen i norskfaget - både på ungdomstrinnet og på videregående skole I fag der en fasit kan brukes i vurderingene av elevenes prøvesvar, slik som i matematikk, er selvsagt utfordringene ved vurdering betydelig mindre.
Debatten om vurderingsredskapene: brukes en hensiktsmessig karakterskala?
Den andre vurderingsdebatten dreier seg om valg av vurderingsredskaper, de valgte vurderingsredskapenes egnethet og den hensiktsmessige bruken av slike redskaper. Det er dette temaet som den aktuelle debatten om mulig karakterinflasjon i