Jeg er programkoordinator på et nytt masterstudium i utøvende musikk som tilbyr noen løsninger på de utfordringene som Nyhus påpeker.
Da vi satt i gang planleggingen av et nytt masterprogram i utøvende musikk, var hensikten å utvikle en relevant utdanning for morgendagens musikere. Et viktig poeng er, som Nyhus påpeker, at skillene mellom sjangre ikke liten grad eksisterer i arbeidslivet.
I akademia skiller vi fortsatt mellom klassisk piano, jazz piano og så videre. På NLAs master i musikk kan du søke deg inn med hvilken som helst utøvende bachelorbakgrunn. Så lenge du viser på prøvespill at du har et eget kunstnerisk uttrykk og fungerer i samspill med andre, er det mulig å komme inn.
Det er nemlig slik at mange «klassiske» musikere skriver nydelige strykearrangementer i popsjangeren, mens de på eksamen må spille «perler fra barokken».
De er aktive i band og ensembler som for lenge siden har visket ut typisk sjangertrekk, mens de på skolebenken må gjennom hørelære som ikke har så mye relevans til deres primære musikkuttrykk.
«Klassisk, jazz og vanlig». Jeg har selv studert ve