AddToAny

- En kjærkommen og inspirerende genistrek som skal hylles

- En kjærkommen og inspirerende genistrek som skal hylles
- Har klart det en datamaskin bare kan drømme om, nemlig å skape ekte og menneskelig engasjement og debatt rundt noe som betyr svært mye for folk, skriver Erik Heisholt.
I går hørte jeg for første gang jeg kan huske at to unge kvinner på trikken satt og snakket engasjert om kreativ reklame, nemlig om #beholdoslo på Grünerløkka her om dagen. Bare det at du vet hva jeg snakker om nå, uten å måtte beskrive det nærmere, sier det meste.

Lite visste de at det som genuint berørte dem, engasjerte dem og inspirerte dem til å bruke minst ti minutter (de fortsatte å snakke om det da jeg gikk av) på en oppglødd samtale, skulle bli slaktet av digital rådgiver i Inevo, Even Ødegård.

Jeg ser at mens jeg følte meg kallet, som en gammel kreativ leder som kjemper for den relevante og engasjerende kreativitetens og historiefortellingens kraft i møte mellom mennesker og merkevarer, så dukker det opp mange kommentarer på selve innlegget. Jeg skal derfor forsøke å ikke gjenta dem.

Det er en hver markedsførers våte drøm som blir slaktet etter noter av Ødegård. Det er evnen til å skape et relevant, følelesmessig, ekte og genuint engasjement og bånd mellom en sak, merkevare eller tjeneste og vanlige folk der ute, som får som datahatten passer.

For livet handler ikke bare om søkeordoptimalisering, retargeting og programatics. Livet handler faktisk ikke om det i det hele tatt. Livet handler om livet. Som er å snakke med hverandre, fortelle fantastiske historier til hverandre, på godt og vondt, på inspirere hverandre og skape engasjement - menneske til menneske.

Så det å klare - for en sak som berører og engasjerer mange i utgangspunktet, som er viktig for folk, for livet til folk - å skape et så enkelt, relevant, sterkt og tydelig engasjement at hele Løkka og halve byen går og snakker om det noen timer etter (ok, her kan jeg sikkert bli arrestert hvis noen måler dette) - er en kjærkommen og inspirerende genistrek som skal hylles.

De, som, noe nedlatende mellom linjene, blir omtalt som «definitivt noen flinke kreative hoder», har med innsikt, relevans, strategisk teft og kreativitet, klart det en datamaskin bare kan drømme om, nemlig å skape ekte og menneskelig engasjement og debatt rundt noe som betyr svært mye for folk.

De vet utmerket at de ikke nødvendigvis redder butikkene. Men for en følelse å gå på jobb for de som eier og jobber i butikkene, å vite at de - og kampsaken deres blir sett, snakket om, hyllet. For en motivasjon og glød det skaper. Det skaper følelser. Følelser. Ikke frykt. Det å sammenligne dette med kampanjer mot tobakk og inntak av fast food er totalt skivebom.

De smarte folka i McDonalds, Starbucks og Cubus forstår også naturligvis at dette ikke er «personlig ment». Det viser jo deres kommentarer, også de får komme til orde og fortelle hva godt de gjør for bydelen og byen. Debatt, diskusjon og mangfold.

Vi er alle ute etter å posisjonere oss, som mennesker, yrkesutøvere og firmaer. Så også når man velger å ytre seg på Kampanje.

Håpet er at det fører til at man, som nevnes i innlegget, «automatisk blir tenkt på når behovet oppstår».

Ødegård er selvsagt svært dyktig i sitt fag, men basert på akkurat dette innlegget tror jeg faktisk at jeg kan si at dersom behovet «automatisk oppstår» for en markedsdirektør eller administrerende direktør som skal se etter de neste som skal hjelpe til med å skape en fantastisk engasjerende og effektiv historie for merkevaren sin, så er muligheten ganske stor for at hun først ringer til «noen definitivt flinke kreative hoder fra blant annet Try og Anti».

Alternativet, som Ødegård går langt i å løse og forklare i sitt innlegg, vil være følgende løsninger basert på den nevnte inngangsportene:

Inngangsport 1: Jeg trenger en kaffe på vei til jobb for å våkne opp.

Løsning: Søkeordoptimalisering. Vi targeter unge mennesker som bor på Løkka som har googlet «jeg trenger en kaffe på vei til jobb».

Inngangsport 2: Jeg trenger en julegave til mamma som viser at jeg har tenkt meg litt om.

Løsning: Søkeordoptimalisering. Vi targeter unge mennesker som bor på Løkka som har googlet «jeg trenger en julegave til mamma som viser at jeg har tenkt meg litt om».

Inngangsport 3: Jeg trenger et ålreit sted å ta en pils med noen kompiser hvor de ikke spiller for høy musikk.

Løsning: Søkeordoptimalisering. Vi targeter unge mennesker som bor på Løkka som har googlet «jeg trenger et ålreit sted å ta en pils med noen kompiser hvor de ikke spiller for høy musikk».

Inngangsport 4: Jeg trenger et sted hvor jeg kan danse med vennene mine.

Løsning: Søkeordoptimalisering. Vi targeter unge mennesker som bor på Løkka som har googlet «jeg trenger et sted hvor jeg kan danse med vennene mine».

Inngangsport 5: Jeg trenger noen nye sneakers som viser at jeg følger med i tiden.

Løsning: Søkeordoptimalisering. Vi targeter unge mennesker som bor på Løkka som har googlet «Jeg trenger noen nye sneakers som viser at jeg følger med i tiden.»

Det er mulig de to unge kvinnene på trikken ville ha snakket engasjert om disse løsningene også, men jeg har mine tvil.

Image-text:

Tok over Grünerløkka:

Med hjemmesnekrede plakater, tok Art Director Sollin Sæle og et knippe likesinnede over bybildet på Grünerløkka i Oslo for å gi lokalbebefolkningen en oppvekker. Stuntet har skapt mye begeistring, men ikke alle har latt seg rive med. Foto: Hunting Lodge

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Men hva vil skje med innovasjon når vi alle «låses inn» i abonnementer, spør Peder Engesæth i denne kronikken.
Kampanje 22.01.2021
Blir performance-sjef i bilstolprodusenten Besafe.
Kampanje 22.01.2021
Det norske mediekonsernet mener på sin side at de kun benytter seg av nyhetsretten.
Kampanje 21.01.2021
Skjerper tonen overfor dagligvarekjedene og satsingen på egne merkevarer.
Kampanje 21.01.2021
Mens 59 000 har sett alle de seks episodene.
Kampanje 21.01.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt