Dagligvarehandelen
07.12.2021
De store industribedriftene arbeider for politiske tiltak mot dagligvarekjedenes egne merkevarer, emv.
Det pekes på at kjedenes egne merkevarer har fått et for stort omfang, og at det forstyrrer maktforholdene i verdikjeden; det vil si at emv bidrar til å gi dagligvarekjedene mer makt i forhandlinger med leverandører.
Er utbredelsen av emv en trussel? Talspersoner fra industrien og enkelte politikere har vært ute med udokumenterte påstander om omfanget av emv i Norge. Én av fire eller til og med én av tre varer i dagligvarebutikkene er emv, har det blitt hevdet. I stortingsmeldingen om dagligvare, som ble behandlet våren 2020, anslås emv-andelen på bakgrunn av tall fra AC Nielsen til 17,3 prosent. Det kan sikkert diskuteres hva som regnes
Gå til medietEr utbredelsen av emv en trussel? Talspersoner fra industrien og enkelte politikere har vært ute med udokumenterte påstander om omfanget av emv i Norge. Én av fire eller til og med én av tre varer i dagligvarebutikkene er emv, har det blitt hevdet. I stortingsmeldingen om dagligvare, som ble behandlet våren 2020, anslås emv-andelen på bakgrunn av tall fra AC Nielsen til 17,3 prosent. Det kan sikkert diskuteres hva som regnes