AddToAny

Elsparkesyklene - nye fakta om tilbud og bruk i Oslo

Hvor mange elsparkesykler finnes i Oslo, hvor mye brukes de, hvor lang er gjennomsnittsturen og hvor mange minutter varer den, hvor mange uteleieaktører står bak syklene og hva er deres inntekter? Spørsmålene er mange.
TØI har funnet foreløpige svar på noen av dem og jobber videre med flere svar, fastslår artikkelforfatterne.

Fenomenet dockless e-scooters, altså elektriske sparkesykler som plukkes opp hvor som helst og leies på minuttbasis før de igjen kan hensettes hvor som helst, var fullstendig ukjent for bare et par år siden. På kort tid har de inntatt en rekke storbyer over hele verden - i år også norske byer.

Det debatteres, ikke minst i sosiale medier, hvorvidt de er et positivt bidrag til miljøet, mobiliteten og transportsystemene. Det er stort behov for kunnskap om så godt som alle sider av dette nye fenomenet.

TØI har derfor satt i gang egne undersøkelser for å samle noen fakta om elsparkesyklene og brukerne. Denne artikkelen beskriver - etter å ha sett litt på elsparkesykler internasjonalt og nasjonalt i Norge - våre første observasjoner av tilbudet og bruken av elsparkesykler i Oslo, basert på data om ledige elsparkesyklers posisjon og batterinivå.

Internasjonale erfaringer

Internasjonalt fins det foreløpig ikke så mye systematisert kunnskap om dele-elsparkesyklene og konsekvensene av dem. Av kartleggingene som er gjort, peker (PBOT, 2018) seg tydelig ut som grundig og uavhengig.

Over en 120 dagers pilotperiode i 2018 ble det i Portland (befolkning grovt sett på størrelse med den i Oslo) gjennomført 700 000 enkeltturer med på det meste ca. 2000 elsparkesykler. Di

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt