Fenomenet dockless e-scooters, altså elektriske sparkesykler som plukkes opp hvor som helst og leies på minuttbasis før de igjen kan hensettes hvor som helst, var fullstendig ukjent for bare et par år siden. På kort tid har de inntatt en rekke storbyer over hele verden - i år også norske byer.
Det debatteres, ikke minst i sosiale medier, hvorvidt de er et positivt bidrag til miljøet, mobiliteten og transportsystemene. Det er stort behov for kunnskap om så godt som alle sider av dette nye fenomenet.
TØI har derfor satt i gang egne undersøkelser for å samle noen fakta om elsparkesyklene og brukerne. Denne artikkelen beskriver - etter å ha sett litt på elsparkesykler internasjonalt og nasjonalt i Norge - våre første observasjoner av tilbudet og bruken av elsparkesykler i Oslo, basert på data om ledige elsparkesyklers posisjon og batterinivå.
Internasjonale erfaringer
Internasjonalt fins det foreløpig ikke så mye systematisert kunnskap om dele-elsparkesyklene og konsekvensene av dem. Av kartleggingene som er gjort, peker (PBOT, 2018) seg tydelig ut som grundig og uavhengig.
Over en 120 dagers pilotperiode i 2018 ble det i Portland (befolkning grovt sett på størrelse med den i Oslo) gjennomført 700 000 enkeltturer med på det meste ca. 2000 elsparkesykler. Di