Etter at samtaleroboten ChatGPT ble sendt ut på verdensveven for drøyt to måneder siden, har undervisere, universiteter og høgskoler kjempet med hvordan i all verden de skal forholde seg til kunstig intelligens generelt og ChatGPT spesielt.
Generering av tekst ved hjelp av kunstig intelligens er riktignok ikke noe nytt, men ChatGPT er som kjent langt mer avansert og mer tilgjengelig enn tidligere verktøy. Og nå er også Googles chatbot like om hjørnet.
På campuser rundt om i verden fryktes det juks og plagiat i stor stil. Samtidig vekker verktøyet begeistring. Det pekes på muligheter, og på at teknologien uansett har kommet for å bli. Så hva i all verden skal universitetene gjøre?
Forbud ved eliteskole
Flere steder har universiteter allerede svart med konkrete tiltak.
I Australia var universiteter tidlig ute med å varsle tiltak for å hindre bruk av kunstig intelligens til juks under eksamener og innleveringer. En sammenslåing av landets åtte ledende forskningsuniversiteter har, som Khrono allerede har skrevet om, endret vurderingskriteriene som følge av den nye teknologien.
Ved Universitetet i Sydney heter det for eksempel at å «generere innhold med bruk av kunstig intelligens» er en form for juks.
Det stanser ikke der. Noen har også valgt å sette hardt mot hardt.
I Frankrike har eliteskolen Sciences Po, som det første universitetet i landet, lagt ned forbud for studentene mot bruk av ChatGPT og lignende programvare «under produksjon av skriftlig eller muntlig arbeid». Brudd mot forbudet kan føre til utestenging fra institusjonen og høyere utdanning. Eneste unntak fra forbudet er «pedagogisk bruk under tilsyn av en lærer».
I Frankrike vurderes det også tiltak fra regjeringen. «Vi må gripe inn, vi vurderer nå hva som er den beste måten å gjøre det på», sa nylig den franske utenriksministeren Pap Ndiaye i et intervju med France Inter.
I India har Universitetet i Bangalore innført forbud mot samtaleroboten på campus og varslet flere ikke-varslede eksamener.
Også ved danske universiteter
I Danmark har fl