AddToAny

Elektriske fly El- og hybridfly kan revolusjonere norsk flytrafikk på korte distanser

Elektriske fly El- og hybridfly kan revolusjonere norsk flytrafikk på korte distanser
Norge er et perfekt sted å utvikle elektrisk luftfart, mener Avinor. Elektriske fly er ventet å bli en del av fremtidens luftfart. Det norske kortbanenettet kan vise seg å bli en viktig del av denne utviklingen.
Det tror Avinor, som opererer et lufthavnnettverk som er helt unikt i verdenssammenheng.

Korte avstander mellom flyplassene kan gjøre det mulig å fly på strøm mellom dem i en ikke altfor fjern fremtid.

Flygigantene Airbus og Boeing er blant de som investerer i utvikling av elektriske fly, både direkte og gjennom oppkjøp.

For eksempel er Boeing, sammen med flyselskapet JetBlue, inne på eiersiden til Zunum Aero, som planlegger å komme på markedet med el- og hybridfly tidlig neste tiår.

Zunum satser på en walk on, walk off -modell, hvor man kan reise mellom regionale flyplasser i USA for en billig penge.

Les mer om Zunum: El- og hybridfly kan være på vingene i 2020

Kan gi vesentlig billigere flyreiser

Det skal gi kortere reisetider, og reduksjoner i operasjonskostnader som gjør det mulig å kutte billettprisene med mellom 40 og 80 prosent, ifølge Zunum.

Konseptskisse som viser hvordan Zunum Aeros elektriske og hybride fly kan se ut. (Foto: Zunum Aero)

Planen er å intr

Les mer

Flere saker fra Teknisk Ukeblad

Alle passasjerene er evakuert etter at Viking Line-skipet Amorella gikk på grunn søndag. Skipet var på vei fra Sverige til Finland
Teknisk Ukeblad 20.09.2020
På Intervensjonsavdelingen på Rikshospitalet bruker fagradiograf Margrethe Rasmussen det siste innen sykehusteknologi for å redusere faren for stråleindusert kreft fra CT-undersøkelser.
Teknisk Ukeblad 20.09.2020
Turbiner er en videreutvikling av vannhjul som i tillegg til fallhøyden også utnytter en virvelkomponent i vannet.
Teknisk Ukeblad 20.09.2020
Sol er den store vinneren innen fornybar kraftgenerering. Solkraft har et potensial som hverken vind- eller vannkraft kan konkurrere med.
Teknisk Ukeblad 20.09.2020
Ser vi statistikkene opp mot hverandre, er det bare én mulig konklusjon: El-mopedene må reguleres mye strengere, umiddelbart.
Teknisk Ukeblad 19.09.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt