AddToAny

Ekspert om Lundin-kjøpet: Nå er Statoil blitt dominerende, utenfor kontroll

Ekspert om Lundin-kjøpet: Nå er Statoil blitt dominerende, utenfor kontroll
Statoil og Lundin Ekspert om Lundin-kjøpet: Nå er Statoil blitt dominerende, utenfor kontroll Øystein Noreng Bidragsyter + Følg Siden oljetidenes morgen - altså 1960-tallet - har det vært opplest og vedtatt at norsk
petroleumsvirksomhet skal være underlagt politisk styring og kontroll.

Intet kunne være mer misvisende for samspillet mellom den norske stat, grunneieren og hovedaksjonæren i Statoil, Norges ledende og dominerende oljeselskap.

I mange tiår har Statoil stort sett gjort som selskapet har villet, uten å bry seg særlig om eierens oppfatning. Statoils begynnende oppkjøp av Lundin Petroleum viser at selskapets interesser kan stå i konflikt med norsk petroleumspolitikk og hovedaksjonærens interesser.

Som grunneier har den norske stat interesse av mangfold og konkurranse i petroleumsvirksomheten for å senke kostnader, fremme innovasjon og opprettholde aktivitetsnivået.

Med dette for øye ble petroleumsbeskatningen lagt om for å kunne tiltrekke nykommere, først og fremst mindre oljeselskap med sans for risiko, enkel og rimelig administrasjon, og raske beslutningsprosesser. Lundin er kanskje det mest vellykkede av nykommerne, med en imponerende evne til å finne olje og gass.

Statoil har nå i to omganger kjøpt seg opp til en 20 prosent eierandel i Lundin. Oppkjøpet er

Les mer

Flere saker fra Teknisk Ukeblad

En svært enkel mekanisk innretning er det som skal til for å holde kunder i en kassekø en meter fra hverandre.
Teknisk Ukeblad 02.07.2020
Elbilene takler korona bedre enn fossilene - men andelen er altfor lav til å nå målet om bare å selge «nullutslippsbiler» i 2025.
Teknisk Ukeblad 02.07.2020
Norske havner trenger Staten på lag for å nå Klimakur 2030 og FN's bærekraft mål.
Teknisk Ukeblad 02.07.2020
Tre motorer gir mer fres og mindre rekkevidde. Siden E-Tron ble lansert, har de lovet en versjon med tre motorer skulle komme senere. Nå er den offisielt lansert. E-Tron S, som den heter, kommer i både SUV- og sportback-utgave.
Teknisk Ukeblad 01.07.2020
Skulle egentlig stå til 2025 - uten autopass. I dag fjernes skiltene som viser at det hittil har kostet 102 kroner for en personbil å kjøre Atlanterhavstunnelen mellom på Averøy og Kristiansund. Nå tar staten resten av regningen.
Teknisk Ukeblad 01.07.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt