Tanken den gangen åttetimersdagen ble innført, var at døgnet skulle deles i tre: åtte timer jobb, åtte timer fritid og åtte timer hvile. Nå peker Bals på en rekke praksiser i arbeidslivet som setter den frie tida under press.
- På den ene siden er det nulltimerskontrakter, bemanningsselskap og ufrivillig deltid som begrenser folks rett til en full stilling. Det gjør at de aldri får ro og må jage etter oppdrag eller vakter. På den andre siden ser vi at arbeidsdagen tøyes og trekkes ut i tid for de som er i full jobb.
Dette er noen av truslene mot åttetimersdagen, slik Bals ser det:
1. Lange arbeidsdager
- For noen er arbeidsdagen veldig lang, av og til fordi lønna er lav. Taxisjåfører er ett eksempel, sier Bals.
En undersøkelse taxi-gruppa i Nordisk Transportarbeiderføderasjon gjennomførte i 2018, viste at norske taxisjåfører jobber 52 timer i uka i snitt. Nesten 120 sjåfører i Oslo, Bergen og Trondheim svarte på undersøkelsen.
- Arbeidstida for taxisjåfører henger sammen med at det er et