AddToAny

Discovery og Telia uenige - kan gå mot svarte skjermer for én million TV-seere

Discovery og Telia uenige - kan gå mot svarte skjermer for én million TV-seere
Telia-eide Get forbereder kundene på brudd i forhandlinger med TVNorge-eieren.
Saken blir oppdatert.

Etter å ha vært på forhandlingsrunder med alle de store TV-distributørene, er det nå klart at den vanskeligste avtalen å få i land for Discovery, er med Telia og Get. I dag går Get ut med informasjon til sine kunder om at Discovery-kanalene kan forsvinne fra deres TV-plattform fra og med 3. mars, dage etter at fristen for forhandlingene går ut.

Tidligere har Discovery landet avtaler med både Telenor og Viasat.

På nettsiden til Get forklarer de situasjonen med sitt poengbaserte valgsystem og skriver at Discovery «vil begrense valgfriheten til deg som kunde og det kan vi selvsagt ikke akseptere».

«Dette er en veldig kjedelig situasjon, og vi er veldig lei oss for problemene dette kan skape for deg», skriver TV-tilbyderen.

Dersom det blir brudd, vil det påvirke tilgangen på kanaler som TVNorge, Max, Fem, Vox, Eurosport-kanalene, Discovery Channel, Animal Planet og TLC.

Discovery: - Stemmer ikke

Det betyr at rundt en halv million Get-kunder kan miste muligheten til å følge kjendisene i «71 grader nord - Norges tøffeste kjendis» til mål i Nordkapp eller finne ut av om Jan Thomas finner sin nye utkårede i «Jan Thomas søker drømmeprinsen». Disse kundene tilsvarer i overkant av én million tv-seere.

- Vi registrerer at Telia og Get har gått ut med informasjon til sine kunder, sier Espen Skoland, nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery, til Kampanje.

- Vi har akkurat landet langsiktige distribusjonsavtaler med både Telenor, Canal Digital og Viasat, og vi er fortsatt åpne for et samarbeid med Telia og Get. Men det må skje på balanserte premisser. Slik situasjonen er nå forlanger Telia å betale mindre for innhold enn resten av markedet gjør. Det stemmer heller ikke at vi vil begrense valgfriheten til kundene deres, slik de påstår.

Han vil ikke kommentere detaljene i forhandlingene med Telia, men tror fortsatt det er mulig å finne en løsning.

- Vi vil gjerne finne en løsning sammen med Telia. Men hvis de bestemmer seg for å fjerne våre kanaler fra Get, har seerne gode muligheter til å se vårt innhold direkte på Dplay, eller hos de andre TV-distributørene. Vi lever heldigvis i en tid der TV-seerne har flere valgmuligheter enn de har hatt noen gang.

Dermed fortsetter Discoverys utfordringer i distribusjonsmarkedet. TV-selskapet har hatt store utfordringer i Danmark og Sverige, og har vært i brudd lenge i Danmark med TV-distributøren Yousee.

Telia: - Har valgt å være åpne

Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia kommenterer konflikten slik i en e-post til Kampanje:

- Vi vil alltid være levende opptatt av å tilby våre kunder markedets beste TV-tilbud, både hva gjelder kvalitet, innhold, valgmuligheter og fleksibilitet. Vi kan bekrefte at vi er i forhandlinger med Discovery, og ettersom det finnes en risiko for at vi ikke blir enige så har vi valgt å være så åpne som mulig med våre kunder om hva som kan bli konsekvensen av det, sier Lunde.

- Når det er sagt så håper vi selvsagt at vi skal finne en god løsning. Vi skal i hvert fall bidra til det slik at våre kunder får flest mulig valgmuligheter og god fleksibilitet til å se på TV uansett om de er foran TVen, på mobilen eller nettbrettet, fortsetter han.

Image-text:

Kan ryke:

Sluttspurten i «71 grader nord - Norges tøffeste kjendis» kan ryke for én million TV-seere. Foto: Discovery

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Det er til nå skrevet over 100.000 saker om koronaviruset.
Kampanje 29.03.2020
Det skriver Kaare Øystein Trædal i Try Apt i dette innlegget.
Kampanje 29.03.2020
- Stuntbasert reklame som kun er laget for å få oppmerksomhet i krisetider, fungerer dårlig og blir fort avslørt, skriver Petter Gulli i 12 Years.
Kampanje 28.03.2020
Den nye tjenesten skal sende opp mot 20 milliarder kroner til norske bedrifter i måneden.
Kampanje 27.03.2020
- Det er nok mange som søker litt hverdagsflukt i denne krevende tiden, sier Dplays programdirektør.
Kampanje 27.03.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt