AddToAny

Det grønne energiselskapet har store vyer. Om ti år skal de være lønnsomme

Han har Christian Michelsen som forbilde og leder Greenstat med ambisjon å bli en stor produsent og leverandør av hydrogen og andre nullutslippsløsninger.
- Det vil uansett bli hydrogenproduksjon i Glomfjord, sier Vegard Frihammer.

Han har akkurat gjort unna et styremøte i Glomfjord hydrogen, der han er styreleder. Frihammer leder Greenstat, som han var med på å etablere i 2015.

Glomfjord hydrogen er bare ett av flere selskaper under Greenstat-paraplyen. Her er H2 Marine som utvikler hydrogenløsninger for havbruksnæringen, Viken Hydrogen som skal levere grønt hydrogen til Hyundais lastebiler og Greensight som lager teknisk-økonomisk analyser for selskaper som vil kutte utslipp.

- Vi skal bygge et 20 MW produksjonsanlegg i Glomfjord sammen med elektrolyse-produsenten Nel, Meløy energi og Troms kraft, som alle er medeiere i hydrogenselskapet. Akkurat nå diskuterer vi strategi for prising av hydrogen som vil bli produsert i Glomfjord, forteller Frihammer.

Bakgrunnen for satsingen i Glomfjord, der Norsk Hydro drev hydrogenproduksjon ved sin gjødselfabrikk i 40 år, er Statens vegvesens beslutning om at de nye fergene over Vestfjorden fra Bodø til Moskenes skal ha hydrogen som drivstoff. I høst skulle fire rederier levere sine anbud i konkurransen om å få bygge og drive fergene, og disse ønsker å vite hvor mye leveransen av hydrogen vil koste. Men det er flere konkurrenter, som for eksempel GreenH og Gasnor.

Folkeaksjer

I Glomfjord skal Air Liquide stå for teknologien som gjør gass

Les mer

Flere saker fra Teknisk Ukeblad

Lanserer hybridversjon av JLTV-feltvogna. Mens batterielektriske biler er dominerende, i hvert fall på norske veier, er det ikke slik når det gjelder militære kjøretøy.
Teknisk Ukeblad 28.01.2022
Kan tyde på at Tesla jobber med åpningen av nettverket i Norge.
Teknisk Ukeblad 28.01.2022
Fortsatt ligger det 100 offshoreskip i opplag i norske fjorder. De kan lett bygges om til bruk innen fornybare installasjoner offshore.
Teknisk Ukeblad 28.01.2022
Tyske og koreanske leverandører behandles ytterst rettferdig.
Teknisk Ukeblad 27.01.2022
Ikke mange uten bil som hovedyrke har kjørt Norge på kryss og tvers over så mange år som Telenors Bjørn Amundsen.
Teknisk Ukeblad 27.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt