Tone Rove Nilsen har jobbet i et år med et doktorgradsprosjekt om barnehagens praksis med lekemateriell innendørs, som skal være ferdig i januar 2022. Gjennom besøk i åtte barnehager har hun sett på nært hold hva barnehagene har av lekemateriell og hvordan de bruker det, og snakket med de ansatte om hvordan de reflekterer rundt dette.
- Jeg har observert barna i lek og intervjuet barnehagelærerne. Datainnsamlingen startet i mai og ble fullført i desember, så det har vært en hektisk høst med mye reising. Nå starter den kjempespennende jobben med å analysere datamaterialet, sier hun.
Tirsdag skal Nilsen til avslutningskonferansen for GoBaN for å fortelle om forskningsprosjektet.
FAKTA GoBaN - Gode barnehager for barn i Norge
De t største forskningsprosjektet innen barnehagefeltet noensinne, og det første i sitt slag til å ta for seg kvaliteten i norske barnehager og dens innvirkning på barn i barnehagen.
Prosjektet undersøker hva som karakteriserer en god barnehage, og hvilke faktorer som påvirker barnas trivsel, måloppnåelse og utvikling.
Mandag og tirsdag i neste uke er det sluttkonferanse for GoBaN, der resultatene vil presenteres.
Prosjektet har undersøkt:
1200 barns liv i barnehagen i 90 ulike barnehager med ulik organisering og med en rekke ulike sosiale og kulturelle bakgrunner, innen hele aldersspekteret (0-5 år).
Hvordan barnehagekvalitet fostrer læring; sosial, emosjonell, og kognitiv utvikling; og trivsel. Disse vil sees i relasjon til Rammeplanen fokusområder som lek og hverdagsaktiviteter, matematikk, språk, naturfag, og estetiske fag (kunst, musikk, dans og drama).
Hvordan pedagogisk virksomhet differensieres i ulike barnehager med høy og lav kvalitet, og hvilken innvirkning forandring i gruppestørrelse og barn/voksen-forhold har på barna.
Barns utvikling og læringsprosesser.
Prosjektet vil også utvikle et nasjonalt kvalitetssikringsverktøy som er spesielt tilpasset norske barnehageforhold, med utgangspunkt i eksisterende internasjonale verktøy som ITERS, ECERS-R/E og NCKO.
GoBaN er finansiert med 20 millioner kroner fra Forskningsrådet (NFR) under programmet UTDANNING2020, et tiårig forskningsprogram om utdanningssektoren.
Programmet skal styrke kunnskapsgrunnlaget for politikkutvikling, forvaltning, profesjonsutdanning og profesjonsutøvelse og fremme forskning på et høyt vitenskapelig nivå.
Programmet er finansiert av Kunnskapsdepartementet.
Les mer på prosjektets hjemmeside.
Her finner du programmet til sluttkonferansen.
-