AddToAny

Derfor får ikke Schibsted nok av Shpock

Derfor får ikke Schibsted nok av Shpock
I morgentimene kom Schibsted med sitt kvartalsresultat og det er de globale rubrikksatsingene som løfter mediekonsernet. Børsmarkedet svarer med å sende kursen oppover. Akkurat nå er Schibsted dagens vinner på Oslo børs.
A-aksjen omsettes for 268,90 kroner, som er en økning på 12,4 prosent sammenlignet med gårsdagen. På tredjeplass på vinnerlisten under dagens handel på Oslo børs ligger b-aksjen med en kurs på 258,10 kroner, som er opp 11,2 prosent.

Verdsatt til over én milliard Børsoppturen er nok et eksempel på at aksjemarkedet gir fullstendig blaffen i at Schibsteds mediehus sliter med annonsefall. For investorene er det rubrikk for alle pengene.

Og i rubrikkmarkedet hviler ikke Schibsted. I dag pratet konsernsjef Rolv Erik Ryssdal varmt om Shpock, som virkelig er blitt en av snakkisene i Schibsted. Mobilappen for rubrikkannonser har sitt utspring fra Østerrike, og Schibsted økte sin eierandel fra 82 til 91 prosent i tredje kvartal. Selskapet ble på slutten av fjoråret verdsatt til over én milliard kroner.

I november kunne Schibsted bekrefte at Shpock skal lanseres i Norge. Med mobilappen Shpock skal Finn utfordre seg selv på posisjonen unge, urbane brukere i lavprissegmentet på Finn-torget.

- Pengene går til markedsføring Nå kan konsernsjef Rolv Erik Ryssdal fortelle at Shpock er blant de globale digitalsatsingene mediekonsernet i 2016 skal investere aller mest penger i. Schibsted varsler totale rubrikk-investeringer på mellom 80 og 100 millioner euro i år. Det tilsvarer mellom 744 og 930 millioner kroner. Mesteparten av pengene legges i Mexico og Shpock, mens Schibsted trapper ned investeringene i markedene Brasil, Chile og en del europeiske land. Bare i første kvartal var de samlede investeringene på 25,6 millioner euro, en økning på 24,3 millioner i første kvartal i fjor.

- En stor del av investeringene skjer i Mexico og i appen Shpock, og pengene vil gå til markedsføring, sier Ryssdal til Kampanje.

Satser i flere europeiske land Ryssdal legger ikke skjul på sin begeistring for appselskapet.

- Shpock er en spennende måte å utvide classified-markedet (rubrikk på nett, red. anmerkning) på. Når folk får lett tilgjengelig tjenester som Shpock, så utvides totalmarkedet. Det kan gi oss spennende innganger i markeder som vi ikke er til stede i. Det er i markeder som Storbritannia og Tyskland, og i etablerte markeder som Norge og Sverige, sier Ryssdal.

Schibsted vil framover jobbe på spreng med å gjøre Shpock til en pengemaskin.

- Vi må eksperimentere og finne ut hvordan vi kan øke inntjeningen. Man kan tenke seg at vi tar tilleggsbetaling for bedre eksponering, at vi tilbyr ulike annonseformater og at vi tar kanskje tar en andel av transaksjonen som finner sted via appen, sier Ryssdal.

Schibsteds globale rubrikkselskaper omsatte for 1,5 milliarder kroner i første kvartal, mot 1,3 milliarder kroner i samme periode i fjor. Frankrike - med Leboncoin- er det største rubrikk-markedet med en omsetning på 474 millioner og en driftsmargin på enorme 69 prosent. Norge - med Finn.no som lokomotivet - er nest størst med driftsinntekter på 378 millioner og en margin på pene 39 prosent.

Kommentér

Satser på rubrikkapp:

- Shpock er en spennende måte å utvide classified-markedet (rubrikk på nett, red. anmerkning) på. Når folk får lett tilgjengelig tjenester som Shpock, så utvides totalmarkedet, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted om satsingen på rubrikkappen. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix.

Skal investere tungt i milliardselskapet i 2016. Markedet sender Schibsted opp på børsen.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

PR-byrået sier de vil offentliggjøre kundelisten til den nye statsrådsvikaren raskt.
Kampanje 24.05.2020
- Etter en dump i radiolytting i midten av mars har radiolyttingen økt, skriver Knut-Arne Futsæter i Kantar.
Kampanje 22.05.2020
TV 2 bryter inn i Mills-reklame i ny utgave av «Reklamepause i reklamepausen».
Kampanje 22.05.2020
Anja Palmer Skagestad forlater Schibsted etter åtte år i mediehuset.
Kampanje 22.05.2020
Byråleder Herman Mueller Stormyr tror de skal komme seg trygt gjennom koronakrisen.
Kampanje 22.05.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt