Magma
04.12.2018
Artikkelen gir en oversikt over sentrale bestemmelser i arbeidsmiljølovens kapittel 14 A og en nærmere beskrivelse av arbeidsgivers plikt til å gi redegjørelse når arbeidstakere sier opp eller ber om en avklaring på hvorvidt konkurranse- eller kundeklausuler kommer til anvendelse.
ARBEIDSMILJØLOVEN KAPITTEL 14 A - OVERSIKT OVER ANVENDELSESOMRÅDE
Konkurransebegrensende klausuler er avtalte begrensninger i hva arbeidstaker har anledning til å gjøre i etterkant av arbeidsforholdets opphør. Formålet med klausulene er å gi arbeidsgiver anledning til å beskytte seg mot at opparbeidet innsikt i bedriften og kunder, anskaffet i kraft av arbeidsforholdet, skal benyttes i en konkurrerende bedrift til skade for arbeidsgiver. Dette vil ofte være inngripende i arbeidstakers handlefrihet. I et forsøk på å ivareta både arbeidsgivers og arbeidstakers interesser er det lovfestet regler for arbeidsgiveres bruk av konkurransebegrensninger i arbeidsmiljølovens (aml) kapittel 14 A. Kapittelet regulerer både konkurranseklausuler, kundeklausuler og rekrutteringsklausuler.
KORT OM KONKURRANSEOG KUNDEKLAUSULER
Konkurranseklausuler, aml § 14 A-1, er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som «begrenser arbeidstakers adgang til å tiltre stilling hos annen arbeidsgiver eller starte, drive eller delta i annen virksomhet etter arbeidsforholdets opphør». Slik avtale må inngås skriftlig for å være gyldig og bør være en del av arbeidsavtalen.
Kundeklausuler er regulert i aml § 14 A-4. Dette er avtaler som begrenser arbeidstakers adgang til å kontakte arbeidsgivers kunder etter arbeidsforholdets opphør. Videre kan kundeklausuler kun gjøres gjeldende for kunder som arbeidstaker har hatt kontakt med eller ansvar for det siste året før redegjørelse gis. Kontakt av rent sporadisk karakter er her ikke tilstrekkelig, mens kundepleie, oppfølging, drøftelser, kontraktsforhandling eller det overordnede ansvar for kundeforholdet uten tilknytning ved løpende kundepleie vil medføre at det har vært tilstrekkelig kontakt til at kundeklausul kan gjøres gjeldende. Det er kun arbeidstakers mulighet til å kontakte kunden som begrenses. Arbeidstaker er ikke forpliktet til å avvise kunder som selv tar kontakt.
Både konkurranse og kundeklausuler kan maksimalt gjøres gjeldende for ett år, med virkning fra utløpet av oppsigelsestiden. Hvis konkurranseklausul gjøres gjeldende, har man en lovfestet rett til kompensasjon i karenstiden. Denne skal beregnes med utgangspunkt i gjennomsnitt av arbeidsvederlaget de siste tolv månedene. Kompensasjonen kan begrenses i tråd med vilkårene i aml § 14 A-3. Econa mener at alle som underlegges konkurranseklausuler, bør gis rett til full lønn i hele karantenetiden. Dette må arbeidstaker fremsette krav om og sørge for at avtalefestes, da dette ikke følger av loven dersom du har inntekt som overstiger åtte ganger grunnbeløpet, 775 000 kroner. For kundeklausuler er det ikke et lovfestet krav til kompensasjon. Dette er likevel ikke til hinder for at kompensasjon kan avtales, og k
Gå til medietKonkurransebegrensende klausuler er avtalte begrensninger i hva arbeidstaker har anledning til å gjøre i etterkant av arbeidsforholdets opphør. Formålet med klausulene er å gi arbeidsgiver anledning til å beskytte seg mot at opparbeidet innsikt i bedriften og kunder, anskaffet i kraft av arbeidsforholdet, skal benyttes i en konkurrerende bedrift til skade for arbeidsgiver. Dette vil ofte være inngripende i arbeidstakers handlefrihet. I et forsøk på å ivareta både arbeidsgivers og arbeidstakers interesser er det lovfestet regler for arbeidsgiveres bruk av konkurransebegrensninger i arbeidsmiljølovens (aml) kapittel 14 A. Kapittelet regulerer både konkurranseklausuler, kundeklausuler og rekrutteringsklausuler.
KORT OM KONKURRANSEOG KUNDEKLAUSULER
Konkurranseklausuler, aml § 14 A-1, er en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som «begrenser arbeidstakers adgang til å tiltre stilling hos annen arbeidsgiver eller starte, drive eller delta i annen virksomhet etter arbeidsforholdets opphør». Slik avtale må inngås skriftlig for å være gyldig og bør være en del av arbeidsavtalen.
Kundeklausuler er regulert i aml § 14 A-4. Dette er avtaler som begrenser arbeidstakers adgang til å kontakte arbeidsgivers kunder etter arbeidsforholdets opphør. Videre kan kundeklausuler kun gjøres gjeldende for kunder som arbeidstaker har hatt kontakt med eller ansvar for det siste året før redegjørelse gis. Kontakt av rent sporadisk karakter er her ikke tilstrekkelig, mens kundepleie, oppfølging, drøftelser, kontraktsforhandling eller det overordnede ansvar for kundeforholdet uten tilknytning ved løpende kundepleie vil medføre at det har vært tilstrekkelig kontakt til at kundeklausul kan gjøres gjeldende. Det er kun arbeidstakers mulighet til å kontakte kunden som begrenses. Arbeidstaker er ikke forpliktet til å avvise kunder som selv tar kontakt.
Både konkurranse og kundeklausuler kan maksimalt gjøres gjeldende for ett år, med virkning fra utløpet av oppsigelsestiden. Hvis konkurranseklausul gjøres gjeldende, har man en lovfestet rett til kompensasjon i karenstiden. Denne skal beregnes med utgangspunkt i gjennomsnitt av arbeidsvederlaget de siste tolv månedene. Kompensasjonen kan begrenses i tråd med vilkårene i aml § 14 A-3. Econa mener at alle som underlegges konkurranseklausuler, bør gis rett til full lønn i hele karantenetiden. Dette må arbeidstaker fremsette krav om og sørge for at avtalefestes, da dette ikke følger av loven dersom du har inntekt som overstiger åtte ganger grunnbeløpet, 775 000 kroner. For kundeklausuler er det ikke et lovfestet krav til kompensasjon. Dette er likevel ikke til hinder for at kompensasjon kan avtales, og k