AddToAny

Britisk høyhastighetsprosjekt med store utfordringer

Britisk høyhastighetsprosjekt med store utfordringer
Mens norske myndigheter sliter med stor kostnadsvekst i mange jernbaneprosjekter, har britiske transportmyndigheter minst like store utfordringer med byggingen av en høyhastighetsbane fra London og nordover.
Til tross for en dobling av kostnadene, har regjeringen nylig bestemt seg for å videreføre prosjektet.

I takt med økende fokusering på klimautfordringer, leter beslutningstakere etter transportprosjekter som kan bidra til økt mobilitet for personer og gods uten å føre til økte klimagassutslipp.

Jernbaneutbygging skaper entusiasme, og til tross for at forbedret togtilbud i liten grad påvirker biltrafikken, så er satsingen på jernbane større enn på mange tiår.

Det dominerende jernbaneprosjektet i Storbritannia for tiden er det såkalte HS2-prosjektet. Prosjektet er kontroversielt, og etter store kostnadsøkninger ble det nylig gjenstand for en ekstern gransking. Lærdommen derifra kan være nyttig også for store norske jernbaneutbygginger.

Om prosjektet

High Speed 2 (HS2) er en høyhastighetsbane som etter planen skal forbinde London med Birmingham, East Midlands, Manchester og Leeds. Den vil bli Storbritannias andre høyhastighetsbane etter High Speed 1, som knyttet London til Kanaltunnelen i sør da banen åpnet i 2003.

Kilde: lnt

I 2009 foreslo regjeringen en andre høyhastighetsbane for å øke jernbanekapasite

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Selvkjørende biler vil fungere bra på motorveger. Der kan de høyst sannsynlig både bedre trafikkavvikling og trafikksikkerhet. Men hva med bytrafikk?
Samferdsel 31.03.2020
DEBATT: «Skulle Norwegian forsvinne fra markedet, er det å betrakte som en rød løper for Ryanair, som vil skumme fløten og betjene de mest lukrative rutene, med distriktene som de store taperne», skriver Norwegians konsernsjef, Jacob Schram,
Samferdsel 28.03.2020
LITT AV HVERT: Regjeringen ser at store kostnadssprekker innen den pågående jernbaneutbyggingen gjør det usikkert om det planlagte tempoet her kan opprettholdes.
Samferdsel 27.03.2020
Da byrådet i Bergen lanserte sin byrådsplattform etter valget i fjor, meldte det med brask og bram at Bergen skulle bli den grønneste byen i Norge, blant annet gjennom en kraftig reduksjon av personbiltrafikken.
Samferdsel 27.03.2020
LITT AV HVERT: Det danske Vejdirektoratet fremskynder betalinger til private leverandører for å hjelpe dem i en tid da næringslivet sliter økonomisk som følge av koronaviruset.
Samferdsel 26.03.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt