Man valgte organisatoriske løsninger for å løse det som i hvert fall ble presentert som faglige problemer. Spørsmålet er om det ikke fra departementet sin del ble opplevd som organisatoriske problemer - mange institusjoner av varierende størrelse og med varierende interesser å forholde seg til. Hadde det vært enklere å ha litt færre?
Faglige samarbeid på tvers av institusjonsgrenser har man hatt så lenge forskning og høyere utdanning har eksistert. For mange finnes de viktigste samarbeidspartnerne på forskningssida langt utenfor landets grenser, og det er ikke vanskelig å se for seg flere og mer organiserte faglige samarbeid på tvers i Norge uten den fusjonsrunden vi hadde for et par år siden.
Jeg ser et par klare utfordringer med måten sektoren ser ut etter fusjonen, og konsekvensene det har - særlig på utdanningssida. Jeg kan peke på to eksempler for å synliggjøre dette, som samlet viser noe av bredden i utfordringsbildet. Det ene er ting som kommer fram fra følgeevalueringene etter NTNU-fusjonen. Det andre er diskusjonene som nå kommer opp om Nord Universitet.
Tidligere hadde man betydelig grad av na