Av HELENE MARGRETHE STOREBØ OPHEIM, MAY-TOVE FURUSETH, KRISTIN ISABELLA KIRKENGEN ESPE, BJARNE HJELTNES og ELISABETH HESSEVAAGBAKKE
Helene Margrethe Storebø Opheim (1), sykepleier, universitetslektor
May-Tove Furuseth (2), bioingeniør, universitetslektor
Kristin Isabella Kirkengen Espe (2), sykepleier, tidligere universitetslektor
Bjarne Hjeltnes (2), bioingeniør, universitetslektor
Elisabeth Hessevaagbakke (1), sykepleier, førsteamanuensis
E-post: heleneo@oslomet.no
1. Fakultet for helsevitenskap, Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, OsloMet.
2. Fakultet for helsevitenskap, Institutt for naturvitenskaplige helsefag, bioingeniørfag, OsloMet.
Fokus i artikkelen er hva bioingeniørstudenter erfarer og vektlegger som medstudentveiledere i venøs blodprøvetaking for sykepleierstudenter.
Metode: Kvalitativ metode med fokusgruppeintervju og skriftlig anonym evaluering.
Resultater: Bioingeniørstudentene erfarte at de lærte mye ved å veilede sykepleiestudenter i venøs blodprøvetaking. I tillegg til økt bevissthet om veilederrollen, ble de også selv tryggere på venøs blodprøvetaking.
Konklusjon: Kunnskap om både venøs blodprøvetaking og veiledning er viktig for hvordan bioingeniørstudentene utøver det medstudentbaserte studieopplegget. Det kommer frem at å veilede kan være krevende, og at det er viktig at lærerne er tilgjengelige. I tillegg åpner studieopplegget for at studenter kan bli kjent med hverandres helseprofesjonsutdanninger.
Nøkkelord: Bioingeniørutdanning, medstudentlæring, medstudentveiledning, simulering, sykepleieutdanning
The focus of the article is what Biomedical Laboratory Scientist students experience and emphasize as fellow student supervisors in venous blood sampling for nursing students.
Method: Qualitative method with focus group interview and written anonymous evaluation.
Results: Biomedical Laboratory Scientist students experienced that they learned a lot by supervising nursing students in venous blood sampling. In addition to increased awareness of the role of supervisor, they also became more confident in venous blood sampling.
Conclusion: It emerges that knowledge of both venous blood sampling and guidance is important for how the Biomedical Laboratory Scientist students practice