AddToAny

Bilen trenger helt andre kameraer enn mobilene

Bilen trenger helt andre kameraer enn mobilene
En autonom bil må se som en ugle i mørke tunneler og som en ørn i sola. Og den må kunne gjøre begge deler samtidig.
Er det en egenskap i mobiltelefonen vi setter mer pris på enn noe annet vil nok mange si kameraet. Eller kameraene, for det blir stadig flere av dem. Det første ble lansert i Japan i 1999, men det tok mange år før det ble skikk på dem. Det skjedde, om vi er veldig snille i bedømmingen, for rundt ti år siden. Da begynte markedet for digitale kompaktkameraer å få problemer etter ti år med kanonvekst. I dag er de så å si borte, og selv systemkameraer får nå tøff konkurranse og synkende markedsandeler. De beste mobilene i dag har kameraer som får stadig flere til å mene at dette får klare seg.
Dette er et resultat av en nesten utrolig utvikling av bildesensoren i kombinasjon med mikroskopisk optikk med mange linser og ikke minst programvare som er bedre og bedre egnet til å fjerne svakheter som skyldes det begrensede lyset som treffer de knøttsmå pikslene.
For 20 år siden trodde man ikke det var mulig å få informasjon med et akseptabelt signal-støyforhold med noe særlig mindre piksler enn under 6 til 7 mikrometer. I dag er vi nede i 0,8 µm og i fremtiden enda mindre. Med god hjelp av bedre materialer, teknologiutvikling og ikke minst smart programvare.

20 BIT
Det som er bra i mobiler er ikke nødvendigvis bra i alle andre anvendelser. I overvåkningskamera og biler - spesielt autonome biler - stilles helt andre krav til dynamikken i bildet.
Selv om mange moderne mobilkameraer tar bilder i HDR (High Dynamic Range) er det helt andre egenskaper vi snakker om her. I biler trengs det kameraer som gjøre mer enn å tyne mer ut av pikslene med programvare. De må ha fysiske egenskaper
Gå til mediet

Flere saker fra Teknisk Ukeblad

Politiet etterforsker fremdeles hva som fikk en 102 meter høy stålskorstein til plutselig å falle sammen.
Teknisk Ukeblad 26.10.2020
Finsk-norsk samarbeid fortsetter: Patria Nemo kan produseres på samme fabrikk som Protector-våpenstasjoner.
Teknisk Ukeblad 26.10.2020
Bellona gransker brannen ved Equinors gassanlegg på Melkøya og hevder mangel på ferskvann til slukking er en årsak til at Hammerfest LNG må stenges i ett år.
Teknisk Ukeblad 26.10.2020
Norges mest trafikkerte fergerute er på god vei til å seile uten at kapteinen behøver å ta roret. 8 av 10 turer med Bastø VI gjøres autonomt.
Teknisk Ukeblad 26.10.2020
Billigere elektrolyse og høyere COâ-pris endrer markedet.
Teknisk Ukeblad 26.10.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt