AddToAny

Beste kinoåret på ti år

Beste kinoåret på ti år
De fire først månedene i 2016 er det solgt 4,2 millioner kinobilletter i Norge, noe som gjør det til det beste kinoåret her til lands på ti år.
Det er store blockbustere, som superheltfilmen Deadpool, som drar nordmenn til kinosalene, skriver NRK.

- Filminteressen i Norge, og dette vet vi, er sterkere enn i veldig mange andre nordiske og europeiske land, sier administrerende direktør Ivar Halstedt i SF Kino.

Han får støtte fra filmkritiker i Morgenbladet, Ulrik Eriksen, som har en egen bloggpost om billettsalg i norske kinoer.

- Kinoen tilbyr en sone som det er mindre av i vår tid. Oppmerksomheten blir rettet mot et kulturprodukt, og man må skru av mobiltelefonen. Man sitter i mørket og stirrer på en skjerm, i en tid der vi får mye input overalt. Derfor kan nok en slik ramme bli mer og mer attraktivt, synser han.

Kinotrenden i Norge speiler resten av verden. I fjor var det på verdensbasis omsetningsrekord i kinobilletter.

- Kino står veldig sterkt, og oppskriften Hollywood har brukt for å møte utviklingen har vært ganske riktig, mener Eriksen.

14 filmer har så langt i år vært besøkt av over 100.000. Deadpool troner øverst med 311.544 besøkende, etterfulgt av den norske historiske dramafilmen Birkebeinerne med 266.901 besøkende. På de to neste plassene er The Revenant og Alvin og gjengen: I farta, med henholdsvis 236.084 og 222.809 besøkende.

Kommentér

Birkebeinerne med Kristofer Hivju og Jakob Oftebro har vært årets nest mest besøkte på kino. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Det er solgt rekordmange kinobilletter i Norge i årets fire første måneder.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

I tillegg ansetter de to helt uten erfaring i faget. - Det de mangler av erfaring fra programmatisk veier de mer enn opp for med friske øyne og nye perspektiver.
Kampanje 27.09.2021
Konflikten mellom Clas Brede Bråthen og skiforbundet kan få en løsning dersom partene blir enige om det nye forslaget som ble sendt til hopplandslagets sponsorer denne helgen.
Kampanje 27.09.2021
McDonald's og Nord DDB sjarmerer Sølvfisk-juryen.
Kampanje 27.09.2021
- Jeg har latt meg fascinere av Nidaros, sier han.
Kampanje 27.09.2021
Ifølge en undersøkelse fra Norsk senter for informasjonssikring har hele én av fem nordmenn blitt mer bekymret for sin egen sikkerhet på nett det siste året.
Kampanje 27.09.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt